Emma, 14 år
03. maj 2023
Hvad skal jeg gøre hvis jeg tror at min veninde gør skade på sig selv?
Skal jeg fortælle nogle om det (hvor jeg kan ødelægge meget for hende) eller er jeg en bedre veninde hvis jeg lader vær?

GirlTalks svar
Kære Emma,
Tak for dit brev og for at dele dine tanker her, jeg vil gøre mit bedste for at besvare det <3
Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes du virker som en rigtig god veninde når du sådan bekymrer dig om hende og skriver herind for at få råd til hvordan du kan hjælpe hende bedst muligt!
Når du skriver at du kan 'ødelægge meget for hende' kan jeg godt blive i tvivl om hvad du tænker på. Jeg ved ikke om det kan handle om at du kan være i tvivl om hvordan evt. hendes forældre ville håndtere det, om det ville betyde noget i forhold til skolen eller andet? Det synes jeg er nogle rigtig fine tanker at gøre sig fordi det lyder som om at din veninde er meget sårbar lige nu. En mulighed kunne også være at du i første omgang selv prøvede at tale lidt med hende om det? Måske prøvede at spørge hende lidt om hvordan hun har det?
Hvis du synes det bliver lidt for svært selv at skulle tage snakken med hende, kunne du også overveje at anbefale girltalks chatrådgivning til hende? Nogle gange kan det være lettere at åbne op om svære ting overfor nogle der ikke kender én, så måske det kunne være et godt første skridt for din veninde? Hvis du tænker det kunne være en god mulighed, kunne du eventuelt fortælle hende at du selv har brugt rådgivningen og at du synes det har været rart at have et sted at kunne dele sine tanker anonymt.
Uanset hvad du gør så skal du vide at du er en virkelig god veninde ved at bede om hjælp til din veninde der lyder til at have det svært! Godt hun har dig <3
Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til os i chatrådgivningen.
De bedste hilsner
Katrine