Kiwi , 21 år
19. maj 2023
Jeg har ikke fået min menstruation endnu - og det bekymrer mig!
Kære girltalk. Jeg er 21 år og har ikke fået min menstruation endnu. Jeg er lidt bekymret.

GirlTalks svar
Kære Kiwi,
Tak fordi du skriver ind og deler dine tanker - det er virkelig modigt <3
Jeg er glad for du skriver ind, nu når du er bekymret, det er vigtigt og dejligt at dele sine svære tanker med andre - det kan lette på hjertet <3 Jeg vil starte med at sige, at kroppe er jo helt forskellige og det er meget forskelligt, hvornår man får menstruation. Vi har en del piger, som skriver ind med samme bekymring, så det er du ikke alene om. Med det sagt, kan jeg godt forstå dine tanker, da det er mest normalt at få sin menstruation, når man er mellem 9-18 år.
Jeg tænker på, om du har snakket med nogen om de her bekymringer? Eksempelvis din mor, en veninde eller en læge? Det kunne være en idé at gå til din læge og snakke med ham/hende om det. En af mine gode veninder i gymnasiet var også bekymret for det samme og snakkede med lægen om det - lægen kan nemlig svare på nogle af dine spørgsmål og bekymringer og gøre dig klogere på området. Ville du have mod på det? <3
Der kan være mange årsager til at man ikke har fået sin menstruation endnu. Både vores fysiske og psykiske tilstand kan påvirke hormonbalancen og dermed hele menstruationscyklussen. Men da jeg ikke er læge, så tænker jeg, at det ville være bedst at snakke med en professionel.
Jeg tænker i hvert fald, at det vigtigste i din situation er, at du får ro i maven og ikke går rundt med dine bekymrende tanker alene. Jeg kender godt det, når man går rundt og er bekymret, det er ikke specielt rart. Mit bedste råd herfra er derfor at dele det med nogen, så du kan få ro i kroppen <3
Jeg håber du kunne bruge mit skriv til noget - jeg hepper i hvert fald på dig <3 Hvis du har lyst til at tale mere med os, er du altid velkommen i vores rådgivning, som har åbent hver aften!
Kærligste hilsner,
Cecilia