Lea, 16 år
29. maj 2023
Synes bare ikke altid det er så let at være mig
Det lyder nok meget som om jeg piver men synes bare ikke altid det er så let at være mig. Selv om jeg går på gym har jeg aldrig rigtig prøvet noget, ja jeg har faktisk ingen gang kysset med en dreng. Og kan jo ikke la være at sammenligne mig med min søster som er 14. Hun kysser med drenge og har tit drenge på besøg. Og jeg har hørt henne fra hendes værelse at de ialtfald ikke bare altid spiller ludo. Jeg gætter på hun får finger for jeg har hørt hende stønne osv. Ved godt det er forkert at være jalux men jeg har bare svært ved og opleve at min lillesøster får det jeg også godt ville ha haft og blir tilfredstillet og alting. Og det er altså ikke fordi hun er vildt pænere end mig. hun har bare nemmer ved og snakke med folk og lige lægge en frisk makeup og smile osv. Jeg er bare grå. Men jeg har jo også mine behov men de blir så bare ikke opfyldt. Syns det er lidt håbløst.

GirlTalks svar
Kære Lea,
Tak for at skrive herind til GirlTalk, når du du har lyst til og brug for det <3 vi er altid klar til at være her for dig, når du har noget på hjerte. Alle kan opleve at have det svært, være frustreret eller ked af noget, og intet er for småt eller for stort at snakke om <3
Du skriver, at du går på gym og aldrig rigtig har prøvet noget som fx at have kysset. Det er der bestemt ikke noget galt med. Jeg kender både nogle, der har været meget yngre end dig, og andre, der har været meget ældre end dig. Jeg tror også, at man ofte føler, at man enten er for tidlig eller for sen på den - så det tænker jeg faktisk bare er helt normalt, at du tænker over. Det er også forskelligt, hvornår man selv er klar til at prøve noget af med en anden, og hvornår man finder en, hvor man mærker, at man er tryg - det er mega vigtigt i forhold til at prøve nogle ting af i sådan en relation mellem sig selv og en anden!
Det kan netop også være, hvad der er på spil, når du skriver, at du har opfattelsen af, at din søster har prøvet nogle ting - for det kan nemlig være, at det er nemmere at finde den tryghed i andre for din søster end for dig. Du skriver også, at din søsters udstråling er anderledes end din - og jeg har selv en søster og kender meget til at sammenligne sig, fordi man måske også ligner hinanden af udseende. Jeg tror, at det vil give ro at lægge fokus på, at I er forskellige - og derfor kan det være svært at sammenligne sig, når det kommer til stykket. Dog er det også helt naturligt at være jaloux på sin søster - det har jeg selv været mange gange! Og tror mig, man kan så hurtigt komme til at føle sig grå <3
Hvis vi skal snakke mere om det, er du meget velkommen til at skrive ind til rådgivningen, hvor jeg selv eller en af mine andre søde kollegaer er klar til dig. Tro på dig selv - også selvom det virker håbløst <3
Kærlig Hilsen
Emilie, GirlTalk