Nala , 18 år
02. juni 2023
Hvordan kommer jeg videre efter det her?
Hej Girltalk.
Jeg føler mit liv er gået i stå. Jeg kan ikke finde motivationen til at leve. Jeg har mistet alt min livsglæde og kan ikke finde den. Jeg føler jeg er faldet, ned i et dybt hul, hvor jeg ikke kan finde stigen op igen.
For 14 dage siden, kom jeg ud af det dårligste forhold, jeg nogensinde har været i. Jeg blev totalt misbrugt, han brugte mig kun til sex. Jeg har ikke kunne komme ud af det her forhold, fordi at jeg blev udsat for en masse psykisk vold. Jeg har ikke turde at slå op med ham, fordi jeg var bange for at der ville ske noget med mig, eller min familie.
I den første måned, var det mit livs kærlighed, vi hang op og ned ad hinanden og var sammen næsten hver dag. Efter den måned ændrede han sig totalt! Han begyndte at misbruge min krop og tillid. Han var kun ude efter sex og hans nydelse. Hver gang vi var sammen kunne han finde på at sige "Hvis du skrider nu, er det værst for dig selv" og da jeg prøvede at ignorere ham, dukkede han op i min lejlighed. Jeg fandt ud for noget tid siden at han havde været mig utro op til flere gange, med nogen af mine veninder. Min bedste ven, gjorder mig opmærksom på at jeg blev udsat, for en masse psykisk vold, efter jeg havde fortalt ham om mig og drengens forhold.
Min bedste ven, begyndte så at opsøge min kæreste. Hvis min kæreste havde sagt han ville komme hjem til mig, kom han (min bedste ven) over til mig for at beskytte mig. Han hjalp mig rigtig meget med så at komme ud ad det her forhold.
Efter hele det her forhold, tør jeg ikke at være alene mere. Og så sød som min bedste ven er, har jeg fået lov til at bo hus ham det næste stykke tid. Jeg er stadig utrolig bange for at han opsøger mig. Har nok fået et kæmpe trauma, efter jeg har været i forholdet. Men på en eller anden måde føler jeg også lidt det er min skyld, fordi jeg jo ikke slå op noget før, og fordi jeg ikke selv kunne se alt det jeg blev udsat for.
Hvordan kommer jeg videre efter det her?
- Nala

GirlTalks svar
Kære Nala,
Først og fremmest, inden vi går i dybden med din historie, så jeg vil starte ud med at fortælle dig, at det er rigtig godt, at du skriver herind til GirlTalk for at dele dine tanker. Det er virkelig sejt, at du åbner op omkring dine tanker. Det kræver virkelig mod at åbne om, når man står i sådan en sårbar situation, som du gør lige nu. Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig en smule videre.
Så lad mig prøve at dykke ned i din konkrete situation. Du starter ud med at skrive, at du føler, at dit liv er gået i stå, og du har svært ved at finde motivationen. Jeg ville blive bekymret, hvis du beskrev disse tanker uden en bagvedliggende årsag. Men eftersom resten af dit brev konkret handler om dit tidligere dysfunktionelle forhold, så tænker jeg helt bestemt, at det kan være noget af forklaringen på, hvorfor du føler, at du har det så svært lige i den her periode.
Jeg vil lige fortælle dig, at jeg er rigtig glad for at høre, du har haft sådan en god bedste ven ved din side til at hjælpe dig ud af det forhold. Det lyder nemlig som et forhold, hvor du har været udsat for ekstrem psykisk vold og helt igennem uretfærdig behandling med utroskab, trusler og andre ubehagelige ting. Jeg er utrolig ked af at høre, at du har været udsat for alle de ting, som du beskriver i dit brev. Det er der virkelig ingen i den her verden, der fortjener at blive udsat for!
Men igen, hvor er jeg bare glad for at din bedste ven har hjulpet dig ud af det, samt at han er der for dig i den her periode efterfølgende. Det er rigtig vigtigt, at du er sammen med en masse mennesker, som du holder af og bare holder dig beskæftiget den næste stykke tid. Du beskriver også, at du har svært ved at være alene, fordi du er bange for han opsøger dig, men bagefter siger du, at det nok også er din egen skyld, men jeg vil bare fortælle dig, at du ikke skal skylde skylden på dig selv overhovedet. Jeg synes bare, at det er virkelig flot, at du er kommet ud af det nu, og det skal du virkelig prøve at fokusere på at tænke. Du kan ikke ændre på, hvad der er sket, men du kan kun arbejde på at komme videre nu <3 Du beskriver selv, at det har været et traume for dig, og jeg tænker virkelig også, at det har påvirket dit humør, tanker og følelser her efterfølgende. Det er helt normal, at du får efterfølgereaktioner på så voldsomme oplevelser.
Jeg håber virkelig, at min brev har hjulpet dig en smule. Men som du selv startede ud med at skrive, så føler du, at du er i hul, hvor du ikke kan finde stigen til at komme op igen, så lyder det til, at du er i en periode i dit liv, hvor du måske kunne have brug for at snakke med nogle omkring det hele for at få bearbejdet dine tanker. Det kunne for eksempel være Headspace. Her kan man mødes fysisk med deres rådgivere helt gratis. De har kontorer over hele Danmark, så du kan finde et der er tættest på dig. Der findes også en organisation, der hedder Danner. De er specialiseret i at arbejde med kvinder der er eller er blevet udsat for forskellige former for vold, herunder psykisk vold i parforhold. De har meget viden på området og kan også guide og støtte dig i forhold til den proces du er i gang med nu <3
Derudover så er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind til Girltalk på vores chat- og SMS rådgivning, som har åbent hver aften! Men endnu en gang skal du bare vide, at jeg synes, at det er utrolig sejt, at du åbner op omkring det her igennem dit brev. Det er en rigtig god start til at komme videre! <3
Jeg sender en masse kram afsted i din retning!
Kærlig hilsen
Laura fra Girltalk <3