Pips, 16 år
16. maj 2023
Jeg elsker min klasse, men efter alt hvad jeg gjorde hader de mig
Hej girltalk. Jeg er en pige på 16 år gammel, og jeg har haft nogle problemer på det sidste og jeg er så ked af det over det og føler uendelig skyld for det. Jeg går i 9. klasse nu, men tilbage i hele 8. klasse begyndte jeg at eksperimenteret med tøj og udseende. Jeg begyndte at klæde mig mere rebelsk og alternativt. Det endte med at jeg blev udsat for sexchikane, gennem hele skole året af drenge og gjort grin af. Det var traumatiserende for mig og påvirker mig meget selv den dag i dag. Jeg turde ikke at gå udenfor, at være i skole og jeg stoppede med at klæde mig rebelsk og alternativt. I starten af 9.klasse fik jeg nok. Jeg begyndte at være direkte grov. Jeg sagde ting som hold kæft, rotter, talte lort foran og bag dem, jeg gav dem blikke og opførte mig som et komplet svin. Jeg føler så meget skyld fordi jeg ikke mente at få dem alle til at hade mig. Jeg har snakket med min søster om det og hun siger også jeg har været et svin. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg kan bare ikke komme over det. Jeg tør ikke sige noget af det jeg har sagt til mine forældre eller lærere fordi jeg altid er blevet fortalt om hvor sød og respektfuld jeg er. I dag tænker jeg kun på hvordan jeg skulle tie stille og lade dem fortsætte. Jeg elsker min klasse, men efter alt hvad jeg gjorde hader de mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, og det går slemt udover min lyst til at leve.

GirlTalks svar
Kære Pips,
Hvor er det sejt, at du deler din historie med mig, tusind tak for at dele <3
Det er aldrig sjovt at føle skyld over noget og især ikke skyld for at skulle stå på mål for, hvordan man ser ud, eller hvordan man klæder sig. Ud fra det du beskriver lyder det som om, at du er "fanget" i en rolle, som du ikke har lyst til at være i. Jeg har før skrevet med piger som beskriver en lignende situation, hvor man havner i en situation gentagende gange, selvom man ikke har lyst til det.
Det må have været en traumatiserende oplevelse for dig, og også svært at navigere i. Jeg forstår derfor godt, at du kan føle skyld over situationen og er ked af, at du har behandlet folk i klassen på den måde. Det er dog vigtigt for mig at minde dig om, at du har handlet på den måde, fordi du havde en følelse af at de andre ikke har behandlet dig okay, og at det måske har været en måde for dig at sige fra og sætte en grænse <3
Dét at du fortryder den måde du har opført dig på, vidner for mig om, at du er en enorm eftertænksom og omsorgsfuld person! Jeg kan godt mærke, at du har reageret sådan overfor de andre, i affekt og frustration over den måde du selv er blevet behandlet på. Og at du nu kan se tilbage og føle at det ikke var den rigtige måde at håndtere situationen på, siger noget om hvor reflekteret du også er <3
Du skriver at du har en oplevelse af, at din klasse hader dig. Det er jeg selvfølgelig ked af, at du oplever. Jeg tænker også, at det fylder rigtig meget hos dig at du har det sådan i din klasse, og at det derfor påvirker din lyst til at leve. Det er faktisk ikke unormalt, at når man oplever meget modgang og føler at alt er uoverskueligt eller tingene aldrig bliver bedre, at disse tanker kan komme. Men derfor er jeg også sikker på, at hvis din situation i klassen blev bedre, ville du også opleve at de negative tanker stille går væk <3
Selvom det er nemmere sagt end gjort, kan det være du skal tale med nogen af dem fra din klasse om, at du er ked af de ting der er sket. Det kan hjælpe at få talt om tingene, sådan så de også kan se situationen fra din side. Jeg er sikker på, at de ville kunne forstå, at din opførsel overfor dem, har bundet i at du selv føler at du blev uretfærdigt behandlet i 8. Det skal selvfølgelig ikke være undskyldning for din opførsel, men det kan hjælpe med at forklare hvorfor du handlede som du gjorde. Det kunne muligvis gøre at du igen kan få et godt forhold til dem fra din klasse på sigt <3
Det er vigtigt at du har det godt og har lyst til at gå i skole og leve dit liv, for du er meget værdifuld og alle mennesker kan lave fejl i livet og gøre noget de fortryder. Det som betyder noget, er måden vi tackler de fejl vi begår og ikke fejlene i sig selv!
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget, for du fortjener kun det bedste <3
Du er altid mere end velkommen til at skrive ind til GirlTalks rådgivning, hvis du en dag får brug for det igen. Her sidder der hver aften unge kvinder, klar til at lytte til dig.
Al held og lykke til dig, stort virtuelt kram <3