Sammy, 11 år
11. maj 2023
Hvad gør jeg hvis jeg får min menstruation, når jeg skal i bad efter idræt?
Hvad skal jeg gøre vis jeg har fået min menstruation og jeg skal i bad til idræt og jeg vil ikke have at de andre opdager det?

GirlTalks svar
Kære Sammy,
Tusind tak for din besked. Hvor er det dejligt, at du finder dig tid til at skrive ind og dele dine tanker. Jeg ved, at det er en kendt udfordring blandt mange unge piger, så jeg er ikke i tvivl om, at svaret her bliver læst af mange.
Først og fremmest vil jeg sige, at menstruation er ganske normalt, og noget langt de fleste piger og kvinder får. Det kommer som følge af at man kommer i puberteten, og kroppen udvikler sig. Mange piger der skriver ind til Girltalk lufter samme spørgsmål som du, og det er super forståeligt. Jeg kan godt forstå, at man ikke vil have andre opdager det, fordi det måske stadig er et følsomt og sensitivt område.
Jeg kommer til at tænke på, om der også er andre til idræt, som deler samme tanker som dig? Jeg ved nemlig, at det kan virke rart at tale med veninder, som også har fået menstruation. Det giver en form for fællesfølelse, selvom det godt kan være svært at skulle gå ud over sin grænse. Det er dog også vigtigt for mig at skrive, at du ikke skal gøre noget, som du ikke har lyst til. Mine råd er til vejledning og refleksion. Det er derfor vigtigt at du husker at mærke efter, hvad der virker rigtigt for dig<3 Igen, du er så sej for at skrive ind - og du er bestemt ikke alene med dine tanker.
En anden ting man kan gøre er, at fortælle sine tanker og følelser overfor sin idrætslærer. Det ved jeg fungerer for en del unge piger. Du kan eksempelvis hive fat i læren før eller efter timen, og lige fortælle vedkommende, det du skriver i brevet her. Jeg er sikker på at din idrætslærer har hørt samme spørgsmål før, og måske sidder vedkommende endda med en god løsning på det. Hvis det ikke er rart at skulle fortælle din lærer det ansigt til ansigt, kan du skrive til vedkommende eller få dine forældre til det. Det er nogen gange lidt lettere. Jeg har hørt fra piger, at de eksempelvis er blevet tilbudt at gå tidligere for timen for tage badet før alle de andre.
Uanset, hvad du beslutter dig for skal du vide, at jeg synes du er så sej! Og jeg er sikker på, at du nok skal komme godt igennem det hele! <3
Husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften. Her kan vi tale om alt det, du har på hjerte <3
VIRTUELLE KNUS, Bianca.