Camilla, 12 år
09. marts 2023
Jeg er bange fordi andre har fået deres menstruation, men det har jeg ikke
Jeg er bange for jeg ikk får min mens pga mange af pigerne Fra Min klasse har fået det og det har jeg ikk og jeg er 12 og mange er sådan 10-11 år der har fået det

GirlTalks svar
Kære Camilla,
Det er bare så godt, at du er opmærksom på dig selv og din krop. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lade være med at tænke som du gør, når der er flere fra din klasse som har fået sin menstruation og du ikke har. Når det er sagt, tænker jeg slet ikke du skal være bekymret eller bange for, at der er noget galt når du ikke har fået din menstruation endnu. Det er helt normalt at piger kan få deres første menstruation mellem 9-18 års alderen, og vores kroppe udvikler sig meget forskelligt, og derfor er der nogen som får det som 10-11 år mens andre først får det senere. Så bare rolig, du er helt normal <3
Dertil kan jeg love dig, at du ikke er alene med dine bekymringer og jeg ved rigtigt mange piger har det på samme måde som dig. Jeg kan selv huske at jeg gik med de samme tanker da jeg var på din alder og det er helt naturligt. Mit bedste råd til dig vil være, at huske på at vi ikke er ens som mennesker og vores kroppe har hver sin udvikling. Måske er det også en fordel for dig, at flere fra din klasse allerede har fået deres menstruation, for så kan de måske dele deres råd med dig, når du får din?. På den måde kan du vende det om til noget positivt.
Derudover har vi på vores hjemmeside også en masse om menstruation, måske det kan være rart at læse om, så du allerede nu føler dig mere tryg ved hvor du er lige nu og hvad du kan forvente når din menstruation begynder? Jeg linker i hvert fald lige til denne artikel om menstruation
Jeg håber, at mit svar har gjort dig mindre bange. Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive til GirlTalk igen, hvis du har brug for det. Vi har også en rådgivning der har åben alle ugens dage <3
De største kram fra Cecilie <3