Laura, 14 år
21. marts 2023
Sker noget ved at vaske sine trusser sammen med sit andet tøj?
Halløj!
Jeg er en pige på 14 år. Jeg vil høre, om der sker noget ved at vaske sine trusser sammen med sit andet tøj? (40 graders vask)

GirlTalks svar
Kære Laura
Tusind tak for at skrive ind og dele dit dilemma med os <3 du er sej!
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg tænker, der er forskellige svar på det, alt efter hvem du spørger. Først og fremmest vil jeg selvfølgelig fremhæve Sundhedsstyrelsen anbefalinger. De anbefaler, at man altid vasker sit undertøj ved 60 grader, da alle bakterierne ikke bliver dræbt ved 40 grader.
Det anbefales også i denne artikel https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/skal-underhylere-vaskes-ved-40-eller-60-grader at man vasker sit undertøj for sig selv, hvis man vasker ved 40 grader, så der ikke kommer bakterier i ens andet tøj.
Der står også, at undertøj i silke og syntetisk materiale burde blive rent ved 40 grader <3
Jeg håber, det kunne svare lidt på dit spørgsmål. Ellers tænker jeg lidt på, om du måske har mod på at spørge en fra din familie eller en anden tæt på? Måske de har gode råd til, hvad du kan gøre <3
Husk du altid er velkommen til at skrive ind i rådgivningen, hvis du vil tale mere om det!
De kærligste hilsner
Frederikke