Lene, 13 år
17. marts 2023
Jeg er meget usikker på min krop
Jeg er MEGET grimmere end alle de andre på min alder. Jeg har super meget uren og rød hud (ikke kun på ansigtet men på hele kroppen). Jeg har virkelig gule tænder. Jeg er tyk mine ben og arme har sår og har knupper. Jeg har hår over det hele og meget mere. Jeg er holdt udenfor fordi at jeg er grim

GirlTalks svar
Kære Lene,
Hvor er det dejligt du skriver ind til os og deler dine tanker. Det er meget modigt af dig <3
Først og fremmest, vil jeg gerne starte med at sige, hvor ked af det jeg er over at du har det sådan. Det lyder til, at der er rigtig mange negative tanker der fylder i hovedet på dig.
Du starter ud med at fortælle, at du er meget usikker på din krop. Jeg lægger her især mærke til, at du snakker meget hårdt om og til dig selv, og det kan man desværre nogle gange godt komme til, når man taler til sig selv. Da jeg var i din alder, fik jeg engang et rigtig godt råd, som har hjulpet mig, og det er, at du skal forestille dig, at du snakker til din veninde, når du taler til dig selv - lige netop fordi at man jo aldrig ville tale så hårdt til ens veninde.
Det er min oplevelse, at der er rigtig mange i din alder, som deler de samme tanker om sin krop som du gør. Tankerne kan måske bunde i, at du er i puberteten og din krop udvikler og forandrer sig rigtig meget og vil blive ved med det de kommende år, måske i virkeligheden i et så hurtigt tempo, at du ikke rigtig selv føler, at du kan følge med.
Derudover vil jeg gerne hive fat i den del, hvor du skriver, at de andre holder dig udenfor, fordi du er grim. Nogle gange kan de negative tanker man har, godt være et bespænd for, at man selv tør opsøge andre/nye mennesker. Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed, om du kan genkende dette, men måske kan du? <3
Jeg synes det er rigtigt sejt af dig, at du skriver ind til vores brevkasse, og jeg håber du kunne bruge mine ord til noget godt. Uanset hvad, så virker det til, at du går rundt med nogle rigtig svære tanker om dig selv, og jeg tænker at det er vigtigt, at du taler med nogle omkring dig om, hvordan du har det indeni - måske dine forældre, en søskende eller en god veninde eller lærer?
Jeg tænker, især at det er vigtigt at få afklaret om det er nogle tanker du har en gang imellem eller om du har dem dagligt. Hvis det er et for stort skridt for dig at tale med nogle omkring dig lige nu og her, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning og dele ud af dine tanker - det er helt anonymt.
Husk, at du er lige som du skal være. Alt det bedste til dig <3
Kæmpe knus, GirlTalk