Sigrid, 14 år
17. marts 2023
Føler at de har noget udenom mig
Vi er tre veninder der laver rigtig meget sammen. I fredags skulle vi enlig ha sovet sammen alle tre over hos den ene men jeg ku så ikke fordi jeg skulle til noget musical med mine forældre. Aftalen var så at jeg skulle ta derover lørdag morgen og så ville vi ned i byen. Da jeg kom derover lukked hendes lillebror mig ind og sagde de vist sov endnu. Så gik jeg op til hendes værelse og bankede på og jeg ku høre de vågned. De lukede så op og jeg ku se de var nøgne begge to og de var helt forvirret begge to. Ku osse mærke de var pinlige og jeg ku jo nok regne ud hvad der var sket. De sagde så undskyld for de havde sovet for længe. Jeg blev meget ked af det for føler mig udenfor og meget jalux. Føler at jeg måske ikke er pæn nok til at være med til sådan noget og at de har noget udenom mig. De vil ikke snakke om det. Hvad skal jeg gøre.

GirlTalks svar
Kære Sigrid,
Tusinde tak for at dele dine tanker og sætter ord på dine følelser. Hvor er det flot af dig, at du rækker ud og beder om hjælp, når du kan mærke, at du er ked af det og føler dig udenfor. Det er så modigt og sejt af dig at dele din oplevelse <3 Og her i GirlTalk vil vi rigtig gerne lytte til dig og være her for dig <3
Det lyder som en ubehagelig situation, som du står i med dine veninder. Ud fra det du beskriver kan jeg virkelig godt forstå, at du føler dig ked af det over situationen og synes det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Det kan være rigtig svært at være i en venindegruppe på tre, da der tit kan opstå en situation i gruppen, hvor én føler sig udenfor. Jeg ved, at der er mange piger, der haft en lignende oplevelse i en venindegruppe, men der de haft gode erfaringer med at snakke højt om det i gruppen, og dele med hinanden når man har nogle usikkerheder.
Du skriver, at du ikke føler dig pæn nok til at være en del af deres aftaler, og at du føler dig jaloux. Jeg tænker ikke at det er unormalt at føle sig jaloux, hvis ens veninder laver ting uden én, og måske oven i købet hvis de har eksperimenteret med med at sove nøgne sammen, men at det derimod er et ønske om at blive inddraget i det der foregår.
Jeg tror, at det kunne være en god ide, at du tager en snak med dem - også selvom de har givet udtryk for at de ikke vil snakke om det. Jeg hører dig nemlig sige, det er vigtigt for dig, at du får nogle klarhed, om de er ved at lære hinanden at kende og eksperimenterer med nogle intime ting, som kun omhandler dem, men at de ikke holder dig udenfor når i alle er sammen. Eller om det derimod handler om, at de holder dig udenfor.
Det er slet ikke forkert at tænke sådan, og det du beskriver er helt naturligt, når det handler om venner som du holder af - og gerne vil være sammen med. I alle relationer vil man opleve gode og dårlige perioder - det vigtigste er hvordan man forsøger at løse det, der opstår. Jeg kan godt forstå, at du kan være nervøs for hvordan de vil reagere, men hvis situationen var omvendt, ville du så ikke føle at det var rart at din veninder bekymrede sig om dig og gerne ville sikre at jeres venskab var okay? Nogle gange kan det være rart at vende rollerne om, så man bedre kan forholde sig til situationen.
Du skal også huske på, at uanset hvordan din veninde reagerer, så kan du ikke kontrollere det. Det ligger hos dine veninder og den måde de reagerer på, siger mere om dem end om dig. Måske kan denne snak bringe jer tættere sammen - du skal i hvert fald huske på at det er okay at sige fra og udtrykke sine følelser uanset hvordan situationen ender <3
Du er altid velkommen til at skrive til vores rådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det hele <3
De største kram herfra Henriette og resten af Girltalk!