Anonymt, 12 år
01. januar 0001
Min mens forsinket. Hvad gør jeg?
Hej jeg er en pige på 12 jeg fik min menst for et halvt år siden den har nærmest altid været sendt og nu er den 1 mådned forsent er mega bange for at jeg er gravid men jeg har aldig haft sex før pleas hjælp

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak, fordi du skriver ind til Girltalk og har mod på at sætte ord på dine bekymringer <3
Du skriver, at du fik din mens for et halvt år siden og nu er én måned forsinket. Du skal vide, at det ikke muligt at blive gravid, når du ikke har haft sex før. Så det kan vi helt udelukke <3
Når man lige har fået sin mens, så kan der godt gå over et år (hvis ikke mere) før den bliver nogenlunde normal, og man kan regne med den kommer regelmæssigt. Det er så øv, når man går og er nervøs over, hvorfor den er forsinket. Så kan godt forstå det går dig på!
Jeg vil også lige fortælle dig, at der er mange piger, som skriver til Girltalk om de samme bekymringer som dig. Så du er slet ikke alene med at have sådan nogle tanker <3
Jeg vil råde dig til at snakke med din mor/far om dine bekymringer, så de også kan hjælpe dig med at mindske bekymringerne. Hvis du har lyst, så kunne du måske også åbne op om det til dine veninder? Mon ikke de har oplevet det samme og kan hjælpe dig?
På vores hjemmeside har vi en masse viden omkring menstruation, som jeg gerne vil dele med dig. Det kan være rart at læse om, når man lige er startet med at have menstruation, da der kan være mange ting man ikke ved endnu. Du kan læse videre her <3
Jeg ønsker dig en rigtig god dag og sender dig en kæmpe krammer. Husk du altid er velkommen til også at skrive til vores chat eller sms. Vi er her for dig <3
Knus Emma