Frederikke, 17 år
01. januar 0001
Jeg har svært ved at acceptere min krop...
Hej.
Mit navn det er Frederikke.
Jeg har gennemgået et kæmpe stort vægttab, jeg har tabt mig omkring 50 kg. Skal jeg være stolt eller skuffet over det ved jeg ikke?
Jeg har mega meget svært ved at spise mad, eller ikke som sådan svært ved at spise det i den forstand. Men frygter hvordan vægten vil reagere. Hver gang jeg drikker, spiser frygter jeg hvad det har af betydning for min vægt, hver gang min vægt går opad for jeg en følelse af du har fejlet, selvom jeg inderst inde godt ved at det bare er væske i kroppen.
Jeg har svært ved at acceptere min krop, jeg fortæller hele tiden negative tanker til mig selv, du er for tyk, du er ikke god nok, der er ikke nogen der kan lide dig. Andre siger kun gode ting til dig for at gøre dig glad og ikke fordi det er sandheden. De her tanker er meget tunge og gå rundt med, og kan være svært for min hoved og balancere med. Håber meget i kan hjælpe mig?

GirlTalks svar
Kære Frederikke,
Til at starte med, vil jeg bare fortælle dig hvor mega sej du er for at skrive ind og åbne op om dine tanker og følelser! Tusinde tak for det <3
Jeg kan virkelig mærke igennem dit brev, at der er mange tanker der fylder hos dig lige nu, og det lyder rigtig hårdt og frustrerende at være i for dig. Du skal vide, at jeg kan genkende rigtig mange af de ting du skriver fra andre piger der skriver ind her i girltalk, så du skal vide, at du ikke er alene med dine følelser selvom det måske kan føles sådan lige nu. Derudover er jeg sikker på, at andre der har det ligesom dig, kan spejle sig rigtig meget i dit brev, hvilket er SÅ vigtigt at der dermed er færre der har følelsen af at sidde alene med disse tanker<3
Eftersom du har gennemgået det her store vægttab, går jeg ud fra at du i en længere periode har haft et større fokus på hvad for noget mad du spiser og hvilken "effekt" det har på din krop?  Det giver derfor god mening, at det lyder til, at du har svært ved at slippe dette fokus igen. Alting er altid lettere sagt end gjort, men jeg synes du skal prøve at huske på, at mad har så mange andre virkninger for din krop end hvordan det kan påvirke din vægt og udseende.
Maden vi spiser er med til at give os energi og overskud til at lave alle de ting vi elsker i hverdagen og til at være sammen med de mennesker vi elsker. Der er også rigtig meget socialt forbundet med mad og der er intet der er "forbudt" at spise, du fortjener at nyde god mad og slappe af i dig selv og din krop! Det lyder også til, at du kommer til at være rigtig hård ved dig selv, hvis du kan se vægten går op.
Tankerne er et svært sted at navigere i, så jeg kan virkelig sagtens forstå dine frustrationer omkring at det er hårdt at rende rundt med så mange bekymringer omkring din krop og mad. Jeg kan forstå på dit brev, at det specielt er negative tanker du har om dig selv, som kører rundt for dig. Du siger de er rigtig tunge at gå rundt med , så jeg er nysgerrig på, om du har snakket med nogen om det her, eller kunne have lyst til at gøre det? Det kan både være en professionel, eller en god ven/familie medlem.
Det hjælper rigtig meget at få delt sine tanker, fremfor at sidde alene med dem. Hvis du synes det kan være for grænseoverskridende at tage fat i nogen, synes jeg personligt selv det kan hjælpe rigtig meget at skrive sine tanker ned. På den måde får man både tømt sit hoved for alt denne "larm" og samtidig kan det hjælpe på tankerne, at du ser dem skrevet ned og måske kan se at disse tanker du har, selvfølgelig ikke er sande. Det hjælper nogle gange, at se dem foran sig <3
Når du har skrevet alle dine tanker ned, kunne du eventuelt prøve at skrive et par positive ting om dig selv ned også. Dette behøver ikke at være noget udseendemæssigt, men ting du godt kan lide ved dig selv, måske synes du, at du er omsorgsfuld, betænksom, glad osv? Andre positive vinkler du kan tage på din krop, for at fjerne fokusset om at den kun har udseendemæssig værdi, kan være at sætte fokus på alle de ting kroppen gør for os og hvor heldige vi er at have den. Uden den ville du ikke kunne lave alle de ting du elsker, og den fører os igennem livet. Den er dit hjem, og du fortjener at have det godt i dig selv <3 Alt dette kan i starten være rigtig hårdt, og måske du kan have svært ved at komme i tanke om noget, men jeg lover at det bliver nemmere, jo længere tid du prøver at vende disse negative tanker om til positive - jeg tror på dig <3
Jeg håber virkelig at du kunne bruge mit svar til noget, og at det har hjulpet en smule. Om ikke andet har det været et skridt for dig, at åbne op og få lettet dit hjerte, hvilket er så mega sejt af dig, det skal du være stolt af! <3
Til sidst vil jeg bare fortælle dig, at du skal huske på at du er helt perfekt som du er, og husk at fortæl dig selv det! Jeg sender dig en kæmpe stor virtuel krammer <3 <3 <3
Hvis du har lyst til at skrive mere om det, eller bare har brug for at snakke lidt, er du altid velkommen til at skrive ind til vores online rådgivning, som har åbent hver aften. Her vil der være søde rådgivere klar til at tage imod dig.
Alt det bedste til dig og stort kram herfra!