Gabrielle, 23 år
21. november 2023
Kan jeg være seksuelt tiltrukket af kvinder, selvom jeg føler mig heteroseksuel?
Hej,
Jeg har rendt rundt og været meget i tvivl om min egen seksualitet.. jeg har kun haft sex med fyre, men ikke noget som har føltes godt eller særligt speciel for mig. Nok mere noget jeg har følt et pres omkring - usikker på om det har været omgangskredsen eller det at, det er “normen” at kun have sex med fyre.
Nå men, jeg fantaserer om kvinder, og når jeg fx ser en fræk sex scene i en serie eller film, mellem to kvinder, bliver jeg meget tændt.
Sagen er bare den, jeg føler jeg er hetero, og kun kan se mig blive forelsket i en fyr, men ren seksuelt og tiltrækning osv, der er det mere kvinder som tiltaler mig; og her skal det også siges, det er jo ikke alle og enhver kvinde jeg bliver tændt over, men der er de få, som ligesom kan få mine tanker et behageligt sted hen.
Kan I hjælpe mig med mine uforløste tanker, og det behøves ikke være et svar, men har bare brug for at andre høre mig ad, og kan give respons.
Hilsen
Overtænkeren omkring sin seksualitet

GirlTalks svar
Kære Gabrielle,
Tusind tak for dit brev, og for at dele dine tanker - som jeg er helt sikker på, at du ikke er alene med. Det er så modigt og sejt, at du åbner op og fortæller om de ting der fylder <3
Først og fremmest, er det helt normalt at have en lyst til, eller et behov for at udforske sin seksualitet. Samtidig er det noget, som kan være rigtig svært at give sig selv lov og plads til. Og det kan føles, som om der er begrænsninger og forventninger til det, både fra sig selv og udefra.
Jeg tænker det kunne være en god idé at mærke efter, om du føler der er noget skam eller forbudt forbundet med dine følelser af at være tiltrukket af kvinder? Og hvis ja, så at undersøge hvor det kommer fra?
Du nævner i dit brev, at du kun kan forestille dig at blive forelsket i en fyr, og at det kun er det seksuelle, du føler dig tiltrukket af hos kvinder. Jeg tænker det kan være rart at tænke, at du ikke behøver beslutte dig for noget, eller tage et specifikt mærkat på dig, hvis ikke det føles rigtigt. Det er ikke til at sige, hvordan din seksualitet vil udvikle sig, og det kan måske give lidt ro til at udforske det i dit eget tempo, på din egen måde<3
Det selvbillede man har, er hele tiden i udvikling, og det er helt naturligt, at i takt med at man bliver ældre, vil det udfolde sig og få nye hjørner og sider. Det kan være rigtig svært at acceptere, men jeg tror på, at man får rigtig meget ud af, at være nysgerrig på det man finder, fremfor at forsøge at gemme det væk. Der er intet farligt i at udforske sine følelser, og det kan være en virkelig sund mulighed for, at lære mere om sig selv. Man kan ikke kontrollere hvem man bliver tiltrukket af eller hvorfor, derfor kan man måske se det, som kroppens måde at lede dig på. En form for mavefornemmelse.
Jeg er rigtig glad for du skrev herind, da jeg er sikker på, at rigtig mange kan genkende de her tanker - og dét at du deler dine oplevelser, kan gøre det lettere for andre at dele deres. Så tak for det. <3
Husk at du altid kan skrive ind til vores chat eller sms-rådgivning, som har åbent hver aften, hvor vores rådgivere sidder klar til at skrive og høre om de ting som fylder for dig.
De varmeste hilsner,
Sofie fra Girl talk