Malika, 12 år
26. november 2023
Jeg vil bare så gerne væk fra familie!
hej girltalk det her har fyldt virkelig meget for mig i lang tid men det er blevet værre og værre. hjemme hos mig hvor jeg bor hos min mor og far med min lillebror har jeg det virkelig svært.
mine forældre giver altid mig skylden som i altid også selvom det er dem der er problemet og de siger jeg har brug for hjælp men når jeg selv kommer med forslag om at jeg VED jeg har angst (tror mest social angst) men jeg ved jeg har angst og de siger at det overhovedet ikke er så slemt men det kan de jo sagtens sige fordi de ved ikke en skid om mit liv, jeg har det værste forhold til dem især min mor og vi bor virkelig langt væk fra altting og det er bare endu en ting der gør de kan kontroller mit liv endu mere end de gør i forvejen altså de har sat skærmtid på min telefon og det er en halv time om dagen
vi snakker om hvor min mor sætter den på endu tidligere altid bare fordi hun har seriøse vrede problemer, og de har sat koder på min tlf jeg ikke kender og de giver mig skylden for ALTINGog efter nytår har jeg aftalt jeg flytter ind hos min farmor men i dag holdte jeg fødselsdag og min far tænker aldrig før han taler så han siger foran hele min familie at jeg flytter ind hos min farmor og seriøst så dum kan man ikke være hvis man tror man bare kan tillade sig at sige det højt og så begynder jeg at tude foran alle og løber ind på mit værelse og gik ikke ud indtil de var gået og
ja jeg ved godt det dårlig stil at gå fra sine gæster med jeg kunne seriøst ik være mere ligeglad hvad de tænker jeg var så fkn ked af det og pisse sur og jeg er faktisk bare generelt altid sur og ked af det og har selv også fået af vide af mine forældre det virkelig sjældent jeg smiler det jo sjovt nok fordi jeg er sammen med dem de ødelægger virkelig alting for mig og de vil bare se perfekte ud for alle andre men de skider på hvordan jeg har det bare andre tror vi sådan en perfekt familie så de pisse ligeglad med mig og jeg vil bare så gerne væk fra dem alså jeg har ik ord for hvor meget jeg glæder mig til at blive ældre så jeg kan flytte HELT væk fra dem

GirlTalks svar
Kære Malika,
Velkommen til GirlTalk, jeg er glad for at du deler dine følelser med os. Jeg er rigtig ked af at høre hvordan du har det derhjemme med din familie. Og jeg er ked af at din lillebror har det dårligt, dog lyder det ikke som om han er den eneste der har det dårligt. Det lyder ikke som om at du bliver set eller hørt derhjemme, og det anerkender jeg, er hårdt. Det lyder ikke rart at dine forældre giver dig skylden for ting du ikke har gjort. Det lyder også lidt hårdt med de telefontider, og ændring af koder. Du skal vide du ikke er den eneste som har det svært med din familie. Tilgengæld synes jeg det er rigtig sejt at du kan mærke dine grænser, og reagerer på dem. Det skal du være stolt af.
Jeg skriver med mange piger på rådgivningen som har det svært med deres familie. Du skriver også at du synes du oplever angst, generelt ked-af-det-hed og vrede. Hvor er du modig at du kan sætte ord på det og skrive herind. Det første step er altid er sige det til nogen, og nu har du sagt det til os. Det skal du være stolt over<3
Jeg tror på hvis du kan fortælle os om dine følelser, så kan du også fortælle nogen andre det. Jeg anerkender at du har det svært med din familie, men kan du forstille dig at fortælle dem hvordan du har det? Hvis du har svært ved at sætte ord på dine følelser til dine forældre kunne du evt. vise den besked du har skrevet til vores brevkasse, til dine forældre?
Det lyder hyggeligt med at flytte ind hos din farmor, men øv at din far sagde det højt foran alle. Glæder du dig til at flytte ind til din farmor? Du skriver at dine forældre spørger hvorfor du ikke smiler mere, og det lyder det som om du bliver provokeret af. Kunne det hjælpe for dig, at vende perspektivet til at de spørge fordi de ønsker dig det bedste ? Mange forældre bliver frustreret over når deres børn har det dårligt, og det er i virkeligheden bare fordi de ønsker deres børn det bedste. Tror du at dine forældre kunne have det på den måde?
Derudover så tænker jeg på om du har nogen du er tryg ved, måske din farmor eller en veninde, lærer, pædagog. Hvis nu der er en som du er lidt tryg ved, kunne du så overveje at fortælle den person hvordan du har det derhjemme? Jeg skriver med mange piger i GirlTalk som har snakket med en lærer om sine følelser, og haft en god oplevelse. Det kan også være hvis du begyndte at snakke med nogen fra skolen om det, vil du møde nogen som også havde nogle problemer med deres familie.
Nogle gange ser ting lidt mere perfekte ud udefra, som du selv siger. Jeg føler med dig, og håber at dig og din familie får det bedre fremover. Jeg synes virkelig det ville være sejt, hvis du greb ud til nogen. Hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive ind i GirlTalk igen, så sidder vi klar hver aften til at hjælpe dig<3
Kærligste hilsner Julie.