?, 14 år
01. januar 0001
Min menstruation er forsinket
Hej, det er fjerde eller femte gang jeg skal have min menstruation, den skulle være kommet for 14 dage siden. Jeg er bange for at det ikke er normalt at min mens er udeblevet så længe.
Jeg har søgt Google Tom for hvorfor min mens ikke er kommet. Men det eneste de siger er at man er gravid, hvilket jeg på ingen måder er.
Jeg håber virkelig i vil fortælle mig hvorfor min mens ikke er kommet og om dette er normalt..

GirlTalks svar
Kære du,
Du skriver ind med en bekymring om, at din menstruation skulle være kommet for 14 dage siden. Når man kun har haft menstruation fire til fem gange, så tænker jeg det helt almindeligt at din menstruation kan være forsinket. Jeg tænker ikke at du skal være bange for, at det ikke er normalt.
Uregelmæssig menstruation ses ofte ved unge piger, som lige har fået deres menstruation. Kroppen skal nemlig lige vænne sig til at få menstruation. I starten af ens menstruation kan man opleve en svingende cyklus, hvor der også kan være forskel på hvor meget man bløder. Det er helt almindeligt, og det betyder ikke nødvendigvis at der er noget galt. Jeg kan selv huske, at jeg oplevede der på et tidspunkt gik et par måneder før min menstruation kom igen.
Jeg tænker på om det er noget der fylder meget for dig? Jeg kan godt forstå hvis det fylder for dig, det er helt naturligt. Hvis det gør dig bekymret, så kan du måske prøve at dele dine tanker med din mor? Din mor vil helt sikkert gerne snakke med dig om det. Hun også har været en ung pige i puberteten, så hun helt sikkert kan relatere til hvad du fortæller hende<3
Du kan også overveje om du vil kontakte din læge, hvis du har lyst til det. Evt. kan du ringe ind til lægen og stille spørgsmålet i telefontiden. Hvis det er noget der forsat fylder for dig, så kan det måske være rart at få snakket med en om, så du kan få det ud af verden.
Jeg håber mit svar kunne give dig lidt ro i maven. Du er altid velkommen til også at skrive ind til vores rådgivning, hvis du har flere spørgsmål eller bare har brug for at få luftet nogle tanker <3
Kærlig hilsen Sofie<3