Alba, 13 år
01. januar 0001
Jeg har ikke fået min menstruation i 3 måneder
Min menstruation er 3 måneder forsinket, er det skidt? Det er første år jeg har mens men havde det nogen gange før den stoppede.

GirlTalks svar
Kære Alba,
Tak for dit brev. Og tak fordi du har lyst til at stille et spørgsmål, som jeg er helt sikker på at der er mange andre piger, der også kan få gavn af!
Der kan være flere grunde til at ens menstruation ikke kommer regelmæssigt, altså hvor den bliver væk i en eller flere måneder. Det betyder ikke, at den ikke kommer tilbage igen og det er ikke farligt <3
Du skriver, at det er det første år, hvor du har menstruation. Derfor tænker jeg, at det måske kan være fordi, at din krop lige skal vænne sig til at have menstruation. Mange piger oplever, at der går en eller flere måneder mellem. Det skyldes tit, at hormonerne svinger meget i puberteten. Så det er altså helt normalt i din alder<3
Der kan som sagt være mange grunde, og du kan se om den kommer tilbage igen i løbet af de næste uger. Hvis din menstruation fortsætter med at blive væk eller du tænker meget på det kan du altid snakke med din læge. Du kan evt. tage en forælder eller veninde med, hvis det føles lidt for meget at gøre alene <3
Du kan læse meget mere om menstruation her på Sexlinjens gode hjemmeside:
https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/menstruation
Du er også altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen, hvis der er noget mere du har brug for at snakke om <3
Kram Malou