Anita, 15 år
23. oktober 2023
Hvorfor gøre det ondt at få finger?
Hvorfor gøre det ondt at få finger? Jeg har fået finger 2-3 gange og har fået afvide at jeg er mega stram og det gøre også pisse ondt.

GirlTalks svar
Kære Anita,
Mange tak for dit brev og tak fordi du er så modig at dele dine tanker med os <3
Jeg er sikker på at du ikke er alene om at tænke over dette emne. Jeg kan selv huske, at det var smertefuldt, da jeg fik finger første gang. Det er nemlig rigtig vigtigt, at vi taler om disse ting erfaringsdeler de forskellige oplevelser vi hver især har med sex. Så tak for at tage dette emne op.
Allerførst har jeg lyst til at nævne, at det er helt normalt at man kan spænde op når man har sine første seksuelle oplevelser. Det er en ny og uvant situation og hvis man heller ikke kender personen man har sex med så godt, kan det også være svært at give sig hen og nyde det.
Netop fordi man sagtens kan have sex med mennesker uden at kende dem godt, synes jeg at det er vigtigt at øve grænsesætning. Hvis man oplever noget man ikke synes er rart, kan man øve sig i at sige det højt, så ens sexpartner også får en chance for at ændre på det. Helt lavpraktisk forestiller jeg mig, at man kunne formulere en god sætning, som man kan bruge i disse situationer, f.eks. "kan du gøre det lidt langsommere" eller "vil du lave nogle blødere bevægelser". Herefter vil et opfølgende kompliment måske være en god ide, så din partner ikke bliver usikker <3
Jeg nævnte tidligere, at jeg også selv havde oplevet det som ubehageligt, de første gange jeg prøvede det. Jeg og andre piger jeg kender, har gode erfaringer med at udforske hvad jeg selv synes var rart. Altså have sex med mig selv. På den måde lærte jeg min krop bedre at kende og hvad jeg godt kunne lide. Det viste sig også at være godt for dem jeg havde sex med, fordi jeg lettere kunne guide dem, så de ikke gjorde noget jeg synes var behageligt. Det tror jeg er det bedste råd jeg kan give. På den måde kan vi forhåbentlig passe bedre på hindanden <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive ind til os på enten chat eller sms, hvis du har noget på hjerte. Vi sidder klar til at hjælpe dig så godt vi kan <3
Kærlig Hilsen
Sofie