bekymret far , 14 år
10. oktober 2023
Vores datter er ensom og føler sig udenfor
Dette brev er forkortet og anonymiseret:
Hej
Vi har en datter på 14 år som er frygtelig ked af det, frustreret og ensom og føler sig udenfor. Vores datter går igennem en meget svær tid lige pt. Det er som om, at hun ikke rigtig kan finde ”sin plads” blandt alle sine jævnaldrende piger, og hun føler at pigerne ikke lukker hende ind og giver hende en chance for at blive veninder med dem.
Hun gik i folkeskolen fra 0-5 klasse hvorefter vi flyttede hende over i en Friskole fordi den klasse hun gik i ikke fungerede. Hun klarede sig fint og var ikke en del af problemerne, det fyldte bare alt for meget. På friskolen gik det meget bedre og hun blomstrede op igen og klarede sig rigtig godt i undervisningen og socialt. I overgangen fra 6. til 7- klasse forlod 4 piger klassen. Her starter der i løbet af året lidt mere ”opdeling” af pigerne. Hun bliver mere og mere ked af det, fordi de andre laver aftaler uden hende. Sidst i 7 klasse havde hun haft en meget lang periode hvor hun dagligt græder og er nedtrykt. Hun bliver selv ved med at nævne, at hun gerne vil skifte skole igen, da der her så vil være flere piger som hun så forhåbentligt kan blive mere social med. Vi får aftalt med folkeskolen at hun kan komme derned de sidste 4 uger inden sommerferien. Dette går supergodt og hun er rigtig glad.
Så bliver det sommerferie, og her starter det så lidt igen med, at hun virkelig så gerne vil med til de ting som nogen af pigerne aftale i klassen, men hun bliver ikke spurgt. Hun forsøger gang på gang selv at spørge, om hun ikke må komme med, Det gør hende virkelig ked af det og frustreret når de laver aftaler og så ikke inviterer hende.
Forleden skulle hun på tur med klassen. Efter ca 1 time dernede ringede hun grædende hjem, at hun følte at de slet ikke snakkede til hende og ignorerede hende.
Her i lørdags var der så fest ved en af pigerne fra parallelklassen og alle de andre piger fra hendes klasse var inviteret med men ikke hende. Det gør så ondt på hende. Hun spurgte om hun ikke måtte komme med, men fik bare at vide, at de ikke kunne være flere.
Så dette er lidt billedet der foregår jeg kunne godt blive ved men jeg håber det danner det indtryk som vores frustrerede datter føler lige pt.
Vi overvejer igen et nyt skoleskift. Men er det den rigtige løsning at skifte igen? Hun vil i hvert fald ikke blive ved på denne måde for så ender hun med en depression eller noget andet så vi skal have løst dette hurtigst muligt, for hun er så ked af det hele tiden. Hun kommer op i skole , til fodbold og på arbejde uden problemer så hun er ikke opgivende bare ekstremt frustreret og ulykkelig.
Vi har aftalt møde med skolen og deres ungdomsvejleder og lærerne for at se hvad det kan gøres.
Men hvad skal vi gøre og hvad skal vores datter gøre??
Vi er så kede af det og frustrerede for vores datter vil virkelig bare gerne være en del af fællesskabet.
Håber virkelig på gode råd og vejledning
På forhånd tak
En frustreret far og mor og datter

GirlTalks svar
Kære jer
Tak for jeres henvendelse omkring jeres datter, og de udfordringer, som hun i de seneste par år har oplevet med at indgå i fællesskaber med pigerne fra hendes klasse.
Det er en frygtelig svær situation at være i - både for jeres datter og for jer som forældre – og det er helt naturligt at blive ramt af magtesløshed.  I lyder dog som en familie, hvor I taler åbent om udfordringerne, og I gør alt hvad I kan for at få løst problemet. Det er en god forudsætning for at komme igennem denne svære tid.
Det er min erfaring, at nogle pigegrupper i den alder kan være meget hårde ved hinanden. Man kan blive ”dømt ude” af fællesskabet på baggrund af uforklarlige ting, og det kan være vanskeligt at komme tilbage i fællesskabet - også selv om jeres datter er en god ven og fortjener fællesskabet lige så meget som alle de andre.
Nogle af de hændelser I beskriver minder om mobning, og der er ikke noget at sige til, at jeres datter bliver både usikker og ked af det. Men vores børn og unge har nogle gange brug for hjælp, til at løse de samspilsproblematikker og dynamikker, som kan opstå i en gruppe. Det er derfor både vigtigt og godt, at I har aftalt et møde med skolen, da skolen i denne situation er jeres primære samarbejdspartner. Det er dejligt at høre om jeres datters styrker og store mod. Måske lærere og pædagoger på skolen også kan se det, og kan hjælpe jeres datter ind i fællesskabet.
I nævner skoleskift som en mulig løsning. Den beslutning vil jeg dog anbefale jer at vente med at tage, til I har haft et møde med skolen.
At føle sig udenfor er ikke et individuelt problem, men et problem der skal løses i hele gruppen sammen med nogle ansvarsfulde voksne. Jeg håber at I sammen med skolen får lavet en handleplan for, hvordan I sammen kan hjælpe jeres datter til bedre trivsel.
Hvis I før eller efter mødet med skolen har brug for yderligere sparring, er I meget velkomne til at kontakte GirlTalks voksenrådgivning: Book en samtale (girltalk.dk)
De bedste hilsner
Susanne, Frivillig rådgiver