Emilie, 17 år
01. januar 0001
Jeg er vildt bange for, at jeg er helt vildt dårlig til sex
Hej,
Jeg er begyndt at se en fyr jeg synes er rigtig sød.
Han har fem års erfaring i forhold til sex og jeg har kun prøvet at være “intim” med én pige før (mange ville nok ikke engang kalde det sex). Jeg er 17 år og han er 19 år og ret meget længere med sit liv, selvom vi er samme sted mentalt på mange punkter.
Vi har kysset, hvilket var noget jeg var virkelig bange for men det er okay nu, da vi har gjort det et par gange. Jeg er vildt bange for at jeg er helt vildt dårlig også selvom han har sagt at han synes jeg var god (tænker det kan være af medlidenhed eller for at gøre mig mere tryg) især fordi han er begyndt at kysse mig mindre med tunge.
Udover det kan jeg virkelig ikke mærke på mig selv om jeg er klar til at have sex med ham endnu, især fordi han virker ret shokeret over at jeg ikke har haft sex med nogen før (hans bodycount er 11 og han er meget sexuelt aktiv) men jeg ved også godt at det skal ske på et tidspunkt, ellers bliver det nok ikke til noget mere seriøst. Jeg kan ikke fornemme om sex er ligesom det at skulle kysse for mig (altså jeg vil godt, er bare bange for at det gør ondt og jeg er dårlig) eller at jeg godt vil for hans skyld. Desuden har jeg det meget svært ved at være intim på nogen måde med drenge, da jeg kun har haft dårlige oplevelser og også har angst. Jeg har også fået dårligere selvværd efter at starte på gym, da jeg hele tiden er bevidst om hvordan andre ser mig (både udseende og som person) og jeg er virkelig tynd, for tynd, så jeg ser slet ikke ud som en kvinde hvilket er vildt nederen for det gør alle mine venner og hans venner og tideligere kærester - det gør det også sværere at have sex med ham og vise min krop.
Har i nogle råd?

GirlTalks svar
Kære Emilie,
Virkelig dejligt at du skriver herind til os! Det er mega sejt, at du vil åbne op om dine bekymringer til os, og jeg vil forsøge mit bedste på at hjælpe dig<3
Først vil jeg skrive, at det er vildt dejligt, at du er begyndt at se en fyr, som du synes om. Det er altid så spændende, når man lærer et nyt menneske at kende, og især når det er en, som man er vild med.
Du skriver, at du er nervøs for at have sex med ham, da han har meget erfaring og høj bodycount i modsætning til dig. Jeg kan godt forstå din nervøsitet, og du skal vide, at det er helt normalt at have nogle bekymringer og nervøsitet - især når det gælder helt nye ting.
Du skriver, at du ikke kan mærke på sig selv, om du er klar til at have sex med ham endnu. Jeg forstår også, det du skriver, som om du selv er i tvivl, om det er noget, som du gerne vil, eller om det mest er fordi, at du gerne vil for hans skyld. Du skal vide, at det er helt okay at være i tvivl om sådan noget. Det kan være en rigtig stor ting at være intim med et andet menneske. Mit råd til dig er derfor at mærke godt efter hvad det egentlig er, at DU har lyst til <3
Jeg kan også forstå, at du tænker meget på, om du er "god nok" i sengen, og om han kan lide det du gør. Det er vigtigt at huske på, at man næsten altid starter fra ny, når man er sammen med en, som man ikke har været sammen med før. I skal begge lære hinandens kroppe at kende, og derfor betyder det ikke nødvendigvis at han er "bedre" end dig. Det som virker godt på nogen, virker mindre godt på andre.
Du skriver, at du har nogle bekymringer om det vil gøre ondt at have sex. Det er meget forskelligt hvordan det føles. Nogle føler, at det kan gøre ondt og andre ikke. Her tænker jeg, at det kunne være en idé at italesætte alle sine tanker, lyster, og bekymringer sådan, at man ikke overskrider hinandens grænser. Der er faktisk en artikel med "Gode råd til din første gang" som måske kunne være relevant for dig at læse <3
Du fortæller også, at du har svært ved at være intim på nogen måder med drenge, da du har haft dårlige oplevelser og har angst. Det er jeg virkelig ked af at høre. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at de oplevelser vi har haft før og den måde vi har det mentalt, påvirker os. Jeg synes derfor også, at det er helt vildt modigt, at du skriver ind til os og deler dine tanker om det hele, da jeg kan forestille mig, at det ikke har været nemt for dig på baggrund af dine tidligere oplevelser.
Jeg kan forstå, at du er blevet meget bevidst om hvordan andre ser dig, efter du er startet på gym. Du skal vide, at der desværre er rigtig mange piger der skriver ind til os i GirlTalk, fordi de har lignende tanker, så det er du bestemt ikke alene om! Andre menneskers tanker og holdninger fylder ofte rigtig meget for os, og min erfaring siger, at det kan være rigtig hårdt at gå rundt og være opmærksom på hele tiden. Jeg ved ikke, om det også er sådan du har det?
Du nævner, at du er "for tynd" og slet ikke ser ud som en kvinde, og her er det vigtigt for mig at sige, at der bestemt ikke er én bestemt og rigtig måde at være kvinde på. Vi ser alle helt forskellige ud, og det er helt okay.
Du skriver også, at dette gør, at du er bange for at have sex med ham, da alle dine venner, hans venner og hans tidligere kærester ser ud som kvinder. Det er helt naturligt at sammenligne sig selv med andre. Det er vigtigt for mig at fortælle, at vores kroppe er bygget forskelligt, og vi ser derfor fra naturens side forskelligt ud. Derudover så er det også meget forskelligt hvad folk er til, og synes er pænt og kvindeligt.
Det kan være rart, at få lidt flere ord på hvorfor det kan være at vi ofte er utilfredse med vores kroppe og høre nogle andre snakker om det, og derfor vil jeg anbefale dig, at høre denne podcast omkring det. Det kunne være, at den gav dig noget, som du kunne bruge <3
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar til noget. Hvis du har brug for at skrive mere, så er du mere end velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvor der hver aften sidder en masse søde og dygtige rådgivere klar til at hjælpe <3
Kæmpe store GirlTalk kram herfra <33