Feline, 17 år
01. januar 0001
Jeg har taget en fortrydelsespille, men min mens er ikke kommet igen
Jeg har taget en fortrydelses piller men min mens er ikke kommet som den plejer, er det normalt?

GirlTalks svar
Kære Feline,
Mange tak for dit brev! Jeg tænker, at der er mange piger der kan nikke genkendende til dit spørgsmål omkring fortrydelsespiller og menstruation. Jeg håber du kan bruge mit svar til noget. <3
Jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring dette, når din menstruation ikke er kommet som den plejer, det er virkelig godt at du er opmærksom på dig og din krop.
Når man har taget en fortrydelsespille kan der selvfølgelig opstå nogle bivirkninger, ligesom med alle andre piller. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så kan uregelmæssige blødninger og blødningsforstyrrelser godt være en bivirkning ved fortrydelsespiller, hvilket kan gøre at din menstruation enten kan komme tidligere eller senere end den plejer. Dette skal man dog især være opmærksom på hvis man har taget flere fortrydelsespiller indenfor en menstruationsperiode, det ved jeg selvfølgelig ikke om du har.
Det kan derfor være, at din menstruation ikke er kommet som den plejer fordi du har taget en fortrydelsespille. Du skal dog også lige være opmærksom på, at man bør tage en graviditetstest cirka tre uger efter man har taget en fortrydelsespille, uanset hvornår du får din menstruation for en sikkerhedsskyld.
Jeg linker lige til sex og samfund, som har forklaret lidt mere om fortrydelsespiller og menstruation. Du kan trykke her. Jeg vil dog også opfordre dig til at søge egen læge, da jeg ikke selv er uddannet og derfor ikke kan komme med noget sikkert svar. Din læge vil bedre kunne vejlede dig i det hele.
Husk at det vigtigste er, at du lytter til dig selv og din krop, som det virker til at du er rigtig god til. Hvis du har flere spørgsmål eller tanker er du altid velkommen til at skrive ind til os igen i vores rådgivning.
Held og lykke med det hele <3
Alt det bedste,
Emma