Freja , 15 år
05. oktober 2023
Alle mine andre veninde har fået deres menstruation, men jeg har ikke fået min
Hey girltalk
Jeg er en pige på 15 år igår i 9. Klasse. Alle mine andre veninde har fået deres menstruation men jeg har ikke fået min. Min mor fik hendes da hun var omkring 12 år.
Jeg dyrker en del sport. Kan det have noget at gøre med det?
I hvertfald er jeg lidt bekymret over om jeg kan få min menstruation eller om der er noget galt med mig.
Håber at i vil komme med et godt råd eller andet. God dag til jer
Kh. en 15 årige pige

GirlTalks svar
Kære Freja,
Hvor er det sejt af dig at skrive ind til brevkassen, og dele din situation. Det er modigt af dig, at dele dine tanker, da det kan være svært at gøre, når man er bekymret - vigtigt at du rækker ud! <3
Det at få sin første menstruation er en stor ting, så jeg kan godt forstå, at det fylder hos dig. Der kan være mange svære følelser forbundet med menstruation, og jeg har før oplevet, at piger skriver herind med bekymringer omkring, hvornår deres menstruation kommer, og de oplever også, at alle andre omkring dem har fået det. Du skal hvert fald vide, at du ikke er alene om at have det sådan <3
Jeg kan huske, at en af mine rigtige gode veninder fra folkeskolen var den sidste pige til at få menstruation i vores klasse. Det fyldte rigtig meget for hende, og hun blev ked af det, hver gang en af pigerne fik deres menstruation, og jeg kan huske, at hun følte sig forkert og alene - måske det også kan føles sådan for dig?
Det, der hjalp hende dengang var at tale med hendes veninder om det, og vi endte faktisk alle med at kunne tale åbent om det, og det var vildt dejligt for os alle sammen. Da hun så fik sin menstruation, blev det faktisk til noget helt særligt, og noget som jeg tænker tilbage på som et godt minde, som vi delte og fejrede sammen. Måske du også har delt det med nogle af dine veninder, eller har mod på at gøre det?
Der normalt at få sin menstruation fra man er 9-18 år gammel, og det er meget forskelligt, hvornår piger og kvinder får deres første. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer og måske også undrer dig over, hvorfor din menstruation ikke er kommet, når dine andre veninder har fået den, og når din mor fik den, da hun var 12 år. Men husk på, at alle kroppe er forskellige og har hver deres tempo i forhold til udviklingen.
Du nævner at du dyrker sport, og om det kan have betydning for din menstruation - og det tænker jeg umiddelbart ikke. Det er kun sundt at dyrke motion og holde sin krop sund og rask. Det er de bedste forudsætninger, for at få en normal fungerende krop. Dog vil jeg nævne at hvis man dyrker ekstrem hård motion og samtidig ikke spiser nok, så kan det have indflydelse på at ens menstruation udebliver. Men jeg tænker ikke at du er der.
Mit bedste råd er, at give dig selv tid. Din krop er lige hvor den skal være og har sit tempo, så prøv at accepter det, og i stedet tænke på de gode ting din krop allerede kan nu. Du er lige som du skal være <3
Jeg håber alt det bedste for dig, og tusind tak for dit brev og din ærlighed! Hvis du skulle få brug for det, er du altid velkommen til at skrive ind til rådgivningen <3
Knus fra Simone