Josefine , 13 år
01. januar 0001
Jeg undre mig lidt over at jeg ikke har fået min mens endnu
Hej jeg er en pige på 13 år
Jeg undre mig lidt over at jeg ikke har fået min mens endnu jeg har fået bryster, har haft udflået i mere end et år, og har hår. Er det normalt og hvornår tror du at jeg får det?

GirlTalks svar
Kære Josefine,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det sejt, at du skriver herind. Tak for at dele din undren - det kan være, at det også kan hjælpe andre, som sidder med lignende spørgsmål.
Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvordan kroppen udvikler sig. Derfor er det svært at sige, hvornår du får din menstruation. Men det tyder på, at din krop i hvert fald er på vej derhen. Men det er vidt forskelligt, hvornår man får sin menstruation. Nogle får den, når de er 9 år og andre når de er 18 år. Så man må blot være tålmodig, og så kommer den på et eller andet tidspunkt. Uanset hvad er du i hvert fald lige, som du skal være <3
Du skriver at du både har fået udflåd og din krop er begyndt at udvikle sig - dette er helt normale tegn på, at din krop er i puberteten, og at din menstruation er på vej. For nogen kan det dog tage et par år (1-3 år), før menstruationen kommer. Men du kan have helt ro i maven, for det lyder som om at du udvikler dig helt normalt.
Jeg tænker på, at det måske kunne hjælpe dig, at snakke med nogen om din undren. Snakker du mon med din mor, en veninde eller søster omkring disse ting? Det er nogle gang rart, at dele sin undren med andre. Der sker så mange nye ting i ens krop under puberteten, som godt kan gøre en nervøs eller nysgerrig, så det kan være rart at dele det med nogen som kender til det.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og har fået mere ro på i forhold til hvornår din menstruation kommer - giv din krop tid, det hele skal nok komme <3
Du er altid velkommen til at skrive til vores rådgivning, hvis du får brug for det. Du kan også læse mere om menstruation på vores hjemmeside her. Det kan være rart at vide hvad menstruation egentlig er, før man får det <3
De bedste hilsner
Trine <3