kolloa, 10 år
01. januar 0001
Jeg er 10 år gammel og ryger hash
jeg er 10 år gammel og ryger hash, drikker og vaper med min mor det var i hendes ide. jeg troede det var normalt, men mine veninder gør det åbenbart ikke. de andre fra min årgang gør det ikke så jeg ryger hash med 9. klasserne på toiletterne og til fede fester. min forældre er skilt og min far ved intet, han bliver pisse sur.

GirlTalks svar
Kære Kolloa
Mange tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du skriver ind til GirlTalk. Vi er her når man har brug for at blive hørt, og lytter gerne til ting der kan være svære at snakke med andre om <3
Du beskriver at du ryger, drikker og vaper sammen med din mor, og at du troede det var normalt, men har fundet ud af det ikke er tilfældet. Her kan jeg tænke på, hvordan det har været for dig at finde ud af? Har det sat nogle tanker i gang?<3
Jeg kan mærke at jeg bliver lidt bekymret for dig, da jeg ikke tænker at det er godt for dig at ryge hash eller vape eller drikke. Det kan være farligt at både drikke og ryge, særligt når man er så ung som du er. Så jeg håber virkelig at du vil tage min bekymring alvorlig.
Du skriver at din far vil blive meget sur, hvis han fandt ud af alle de her ting. Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor han vil blive sur. Er det mon fordi han ikke synes at du skal gøre alle de ting? eller kan det være fordi han er bange for at der sker dig noget? Nogle gange kan vores forældre godt blive sure over noget vi har gjort, fordi de faktisk bare er blevet rigtig bange eller bekymret for os. Det kan jeg i hvert fald huske fra min egen forældre.
Måske kunne det være rart, hvis der var en anden voksen som fortalte din far omkring de ting der sker hjemme hos mor og på skolen? Nogle gange kan en anden voksen, hjælpe med at sætte ord på det, sådan så ens forældre ikke bliver mega sure. Jeg tænker på, om du mon har en god lærer eller pædagog på din skole, som du kunne fortælle de her ting til? <3
Uanset om du vil have at din far ved det eller ej, så synes jeg at du skal tage fat i en anden voksen, som kan hjælpe dig, da jeg er bekymret for dig. Du lyder som en mega sød og skøn pige, som kun fortjener at have et godt og sundt liv <3
Jeg håber virkelig at du vil tage imod mine råd og virkelig overveje om det liv du lever lige nu, er godt for dig? Du er også altid velkommen til at skrive til os i vores gratis rådgivning. Jeg vil også lige vise dig en anden rådgivning, som hjælper unge som drikker og ryger hash, men som gerne vil stoppe med det. Dem kan man ringe til på 82 56 23 00 mandag-torsdag kl.12-17. Derudover kan du også kontakte børnetelefonen, hvis du har brug for det <3
Der er masser hjælp at hente, så jeg håber at du vil bruge nogle af de rådgivninger jeg har givet dig<3
Jeg ønsker dig al det bedste!
Mange GirlTalk kram!