Liv N , 14 år
09. november 2023
Jeg har ikke nogen at tale om mine følelser med
Kære Girl talk
Mit liv er bare et stort rod jeg ikke gider og være i det mere jeg vil bare græd
Og undskyld hvis der er stave fejl
Girl talk
Jeg vil bare græde lidt og snakke med nogen om mine følser men jeg har ikke nogen
Mine forældre forstår ikke at jeg har det svært og skylder det på at jeg er sky
Søskende sig at jeg bare er mobset
Mine venner føler jeg er træte af at høre på mig fortælle om hvor hårdt jeg har det og de tanker der kan være ubehagelige at have nogen gange joker de med det og ser uinteresseret ud ‘for hvordan kan mit liv være så hårdt siden deres er så godt og nemt’
Jeg har ikke nogen
Det så hårdt
En gang imellem bryder jeg helt sammen og bare tuder der var en gang hvor jeg fik et meget stort panikanfald (måske angst?) i skolen fordi jeg havde hård dag ( uge) de sker ret tit
Eller min kat rev hul i min nye ynglings trøje jeg græd til min mor over det hun råber bare det er en dum trøje kom over det min søstre griner af mig ps. På min fødselsdag :( den er forbandet alligevel
Jeg har bare løst til at græde med nogen hvor de lytter til mig om mine problemer hvor de har mig i et kram og jeg lader ikke mange krame mig
Men der ikke nogen

GirlTalks svar
Kære Liv,
Hvor er jeg glad for at du skriver ind til GirlTalk. Vi er her nemlig altid når man har brug for at blive hørt. Ens følelser kan nogle gange løbe løbsk med en, uden man egentlig ved hvorfor. Hos GirlTalk skriver vi med rigtig mange piger der har det sådan - det er du ikke alene om. <3
Som jeg kan forstå på din besked har du en masse følelser som det lyder til ikke bliver taget godt imod af menneskerne omkring dig. De laver ligefrem jokes om dig og dine følelser. Det lyder ikke sjovt. Jeg er ked af at høre at dine veninder og familie ikke forstår når du bliver ked af det. Dine følelser er helt okay at have. Det er meget normalt at være ked af det og have lyst til at græde. Faktisk er det rigtig sundt at græde. Vores tårer indeholder nemlig stresshormoner, og på den måde kan man sige at man kan få noget af ens stress ud af kroppen ved at græde.
Nogle gange efter at jeg har været ked af det og grædt, kan det føles som om jeg er blevet renset igennem. Kan du genkende den følelse? Hvor øv at din yndlings trøje gik i stykker ! Det forstår jeg godt du blev ked af. Måske griner din søster af det fordi hun ikke forstå hvor meget den trøje betyder for dig.
Det lyder ikke rart med at du fik et panik - eller angstanfald. Det lyder for mig som om at du går og holder på en masse følelser, som så pludselig kommer når du ikke kan gemme på dem mere. Jeg vil fortælle dig at du altid kan skrive til GirlTalk, når du har brug for en. Vi kan ikke give dig et fysisk kram, men jeg lover dig du kan få et stort virtuel kram af os, når du har brug for det. Det lyder som om du har prøvet at snakke med din mor før, men kunne du overveje igen at prøve at fortælle hende hvordan du har det? Nogle piger synes det kan være svært at sige, og derfor kan man også overveje om man hellere vil skrive de svære tanker ned. Du kunne også vise din mor det brev du har skrevet til os, og måske også mit svar?
Jeg er også ked af at dine venner ‘er trætte af at høre på dig’. Jeg synes du lyder som en pige der er tæt forbundet med dine følelser og er god til at mærke efter. Det er en kæmpe gave. Måske er dine venner og familie ikke ligeså god til at snakke om svære følelser, det kan være de kan blive inspireret af dig - jeg synes i hvert fald du er mega sej !
Udover familie og venner, tænker jeg på om du har en lærer som du kunne være tryg ved at dele nogle tanker hos ? Det kender jeg flere piger som skriver herind som har gjort. Jeg håber at mit brev gør at du kan se hvor sejt det er at du kan snakke om de svære følelser og kan mærke dig selv godt.
Hvis du har brug for nogle at snakke med fysisk som du ikke kender vil jeg anbefale dig at prøve at søge på headspace. Måske kender du det allerede? der kan man helt gratis komme og snakke med nogle, der må man bestemt også gerne græde. Derudover så håber jeg du vil overveje at skrive til GirlTalk næste gang du bliver meget ked af det. Vi sidder en masse søde rådgivere klar hver aften til at tage i mod dig, og give dig et virtuelt kram.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Du er altid velkommen i GirlTalk, og husk at dine følelser aldrig er forkerte.
Knus Julie <3