Malou, 18 år
01. januar 0001
Min menstruation er uregelmæssig
Hej :)
Jeg fik min menstruation som 9 årig, og den har altid været rimelig uforudsigelig. Jeg har haft en periode på 5 måneder uden min menstruation. Jeg ved aldrig om den kommer 3 dage efter eller 3 måneder efter den sidste. Lige nu, er det over 3 måneder siden at jeg sidst have den, og jeg ved ikke om jeg skal søge læge eller andet?
Mvh Malou

GirlTalks svar
Kære Malou,
Tak for at du skriver ind til GirlTalk og deler dine tanker med mig <3
Det er vigtigt at huske på, at når man snakker om menstruation ser det forskelligt ud fra pige til pige, da alle kroppe er forskellige. Derfor er det også helt normalt, at ens menstruation kan være lidt uregelmæssig til tider. Men hvis din menstruation er udeblevet henover en længere periode, vil jeg anbefale dig at kontakte din læge, som du selv skriver - hvis du føler, at det kan give dig mere ro på <3
Der kan være mange årsager til uregelmæssig menstruationer, da både vores fysiske og psykiske tilstand også kan påvirke vores cyklus. Andre har, ligesom du, bare en uregelmæssig cyklus. Men det kan være rart at få afklaret med en læge om alt er som det skal være. Måske kan kan lægen hjælpe dig til at få mere indblik i din cyklus eller give gode råd. Du kan med fordel skrive din sidste menstruationsperiode ned, da lægen højst sandsynligt vil spørge ind til det, for at få en fornemmelse af hvordan din cyklus er.
Jeg håber det gav afklaring at læse dette brev. Har du mere på hjerte i forbindelse med din menstruation eller noget helt andet, er du mere end velkommen til at skrive ind til os enten via Chat eller SMS <3 Her vil mine kollegaer og jeg rigtig gerne høre, hvad der fylder hos dig <3
Mange knus,
Mona <3