Maria, 19 år
11. oktober 2023
Jeg kan ikke få en orgasme når jeg er sammen med min kæreste
Hej
Jeg er i et svær situation og springer altså bare lige ud i det.
Jeg kan ikke få en orgasme når jeg er sammen med min kæreste.
Faktisk er der aldrig nogen fyr der har fået mig til at komme.
I mit tideliger forhold fakede jeg altid, men det besluttede jeg mig for, at jeg aldrig ville gøre mere.
Jeg har så fået en ny kæreste nu, vi har været sammen i et år men jeg er aldrig kommet.
Vi snakker åbent og ærligt om det, da vi begge er trætte af det.
Jeg tror det påvirker ham mest, da jeg jo er “vand” til det fordi jeg ik har prøvet andet.
Men jeg kan simpelthen heller ikke forstå hvorfor det ikke sker, jeg kan nemt selv give mig en orgasme og jeg har forklaret og vist ham vej, jeg kommer bare aldrig.
Hvad kan årsagen være til det? Og kan jeg gøre noget for at vi kan få det til at fungere?
Vh Maria

GirlTalks svar
Hej Maria,
Først og fremmest tak fordi du har skrevet herind med dine tanker og spørgsmål. Det er virkelig sejt at du har rakt ud og bare er sprunget ud i at være ærlig - både overfor din kæreste og her i dit brev. Med ærlighed kommer man helt klart længst - og det gælder også i ens sexliv <3.
Jeg kan godt forstå, at din situation er frustrerende! Men jeg kan fortælle dig at du virkelig ikke er alene med din oplevelse. Der er mange unge kvinder, der har svært ved at opnå orgasme med en partner. Desværre lever vi også i et samfund hvor mange kvinder føler sig (indirekte) presset til at fake deres orgasmer, fordi de gerne vil please deres partner og booste deres selvtillid ved at lade som om at de "kommer".
Jeg synes det er mega sejt, at du har besluttet dig for ikke at fake mere med din nye kæreste, selvom det kan føles sårbart. Det kræver meget mod og tillid til din partner, at være ærlig på det punkt. Samtidig er det jo også lidt loose/loose at fake, for så er chancen for at det sker på magisk vis rimelig usandsynlig. Du er sej for at være åben og ærlig!
Du spørger i dit brev, hvad der kan være årsagen til at du ikke kan få orgasmer, når du har sex med din kæreste. Jeg kan ikke sige konkret hvad årsagen til det er, men jeg ved at der er mange kvinder, hvor det kræver mere end kun penetration at opnå orgasme, og at det kræver at man kender sin krop rigtig godt.
Derfor vil jeg anbefale dig at bruge noget tid på at lære din egen krop endnu bedre at kende. Hvis du bliver mere bekendt med præcis hvad der fungerer for dig og tænder på dine knapper, så vil det måske være nemmere for dig at guide din kæreste?
Du skriver også i dit brev, at du nemt kan give dig selv en orgasme, men at det ikke lykkes når det er ham der styrer. Derfor er et andet forslag til at hjælpe din kæreste til at kunne give dig en orgasme, at I prøver at onanere ved siden af hinanden. Det kan give ham nogle mere konkrete billeder på hvordan han skal røre dig for at det føles godt. Så kan du eventuelt røre ved dig selv indtil du er lige ved at komme og så lade ham tage over helt til sidst?
Derudover er det vigtigt, at du er tændt og ikke føler dig presset. Det kan godt være lidt at et mentalt game. Derfor er det vigtigt at du føler dig helt afslappet og tryg, og ikke stresser over at præstere fx. ved at fokusere på at se "rigtig" ud eller sige de "rigtige" lyde, som gør at du glemmer at mærke efter. Du skriver også at han er træt af at du ikke kan få en orgasme. Jeg tænker, at det er vigtigt at betrygge ham i, at han er dejlig og en god kæreste, selvom at du har svært ved at komme med ham. Det er vigtigt at du ikke føler dig presset til at få en orgasme!
Noget andet I kan prøve er at købe noget sexlegetøj der for eksempel stimulerer klitoris, mens I har penetrerende sex. Det kan man købe på forskellige danske hjemmesider som kan leveres til pakkeboks og som er meget anonymt pakket ind, så man ikke står nede i Netto og alle kan se at man har købt en vibrator.
Desuden vil jeg også understrege at det gamle råd om at man skal slappe helt af i underlivet under sex er misvisende for mange: Prøv i stedet at spænde op i underlivet når han rører dig eller er oppe i dig. Og husk at klitoris skal i spil. Bækkenbundsøvelser kan også styrke underlivet og hjælpe dig til at opnå orgasme.
Afslutningsvis vil jeg igen understrege at god kommunikation er altafgørende! Ud fra dit brev lyder til at I allerede kan snakke åbent om det, men under selve akten er det vigtigt at der er plads til at du kan fortælle hvad du har brug for for at ramme klimaks. Og det bliver altså kun nemmere hvis du bliver ekspert på din egen krop og hvad du kan lide og ikke kan lide.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget - det vigtigste er at I bliver ved med at være nysgerrige, ærlige og åbne. Held og lykke med at prøve nogle ting af. Hvis du har brug for mere rådgivning er du altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen <3
Kærlige hilsner fra Helene