Nicoline, 15 år
19. oktober 2023
Jeg er ikke klar til en samtale om sex
Hej.
Min mor har sagt til mig st jeg skal sige til inden sex lysten! Og jeg er klar men har bare ikke lyst til og tage snakken med hende, hvad skL jeg gøre

GirlTalks svar
Kære Nicoline,
Tusind tak for at skrive herinde til Girltalk. Det er så modigt af dig, at dele dine tanker her. Jeg kan sagtens selv huske, fra dengang jeg følte mig klar til at have sex, og mine forældre ønskede at vide det. Det kan føles enormt grænseoverskridende at dele med ens forældre, og det er helt okay <3
Har din mor fortalt dig, hvorfor hun ønsker at vide det? Jeg kommer nemlig i tanker om, at din mors nysgerrighed kan være et tegn på omsorg- den kan fx komme af, at hun ønsker at du får en god og tryg oplevelse med sex?
Og hvad ville der ske, hvis du fortalte det til din mor? Kunne der måske komme noget godt ud af det, ved at du får en at snakke om det med i din hverdag?  Uanset hvad, skal du selvfølgelig gøre det, som du føler dig mest komfortabel med!<3
Loven i Danmark er jo, at man godt må have sex, når man er fyldt 15 år. Jeg tænker derfor ikke, at du i realiteten er forpligtet til at dele det med nogen, men det kan selvfølgelig være en god ide- om det bliver din mor eller en veninde, da det jo er en kæmpe oplevelse, at have sex for første gang, og derfor kan være rart at snakke om det med nogen <3
Jeg håber at mit svar kan skabe nogle gode overvejelser hos dig, og at du gør det, som du føler mest for <3
Her i Girltalk skriver vi med rigtig mange piger omkring sex og vi har en masse skønne rådgiver på chatten og SMS, som altid er klar til at skrive. Du er mega meget velkommen! Du kan se åbningstider for chat og SMS på vores hjemmeside <3
Stort stort knus til dig!
Anna