Sara, 11 år
17. oktober 2023
Jeg er uvenner med min veninde, hvad gør jeg?
Hej girltalk jeg har haft det virkelig dorligt her for tiden fordi at min bedste ven har holdt mig udenfor og har haft bagtalt mig og da hun begyndte at gøre det gjorde de andre det også så hver dag har jeg haft været hjemme og gradt og alle siger jeg skal snarke med hende men det kan jeg ikke hvad skal jeg gøre

GirlTalks svar
Kære Sara,
Tudsind tak fordi du skriver ind til Girltalk og har mod på at fortælle om dine tanker - det er hammer sejt!
Det lyder til, at du har det svært i skolen for tiden, fordi du føler du bliver holdt udenfor af din veninde. Det er aldrig sjovt at have det sådan - jeg kan nemlig selv genkende den følelse du sidder med lige nu og det er så frustrerende at være uvenner med sin bedste ven. Det er virkelig bare det hårdeste at være uvenner med den, som man har det aller bedst med! Og så gør det da slet ikke nemmere, at man føler man bliver bagtalt. Puha, kan godt forstå det går dig rigtig meget på og at du bliver ked af det over det <3
Da jeg var uvenner med min bedste ven, syntes jeg også at det var mega svært at være den, som startede en samtale op og prøvede at få problemet løst. Det kan være så nervepirrende og jeg skulle selv tage mig mod til det. Men efter jeg havde gjort det, så følte jeg mig mega sej og modig for at have gjort det og det lettede virkelig også mit hjerte og alt mit tankermylder forsvandt.
Jeg vil derfor råde dig til at gøre det samme, da det virkelig hjalp mig. Da jeg startede samtalen op med min bedste ven, prøvede jeg at fokusere på at fortælle, hvordan jeg havde det og prøvede at sætte ord på, hvad der gjorde mig ked af det. For eksempel "Det gør mig ked af det, at vi er uvenner", "Jeg bliver usikker på vores forhold, når jeg fornemmer du bagtaler mig til de andre piger i skolen" osv. På den måde prøvede jeg at undgå at "gå til angreb" på hende, og i stedet tale ind i dine egne følelser og hvordan du har oplevet denne situation.
Jeg håber, at du har mod på at starte samtalen med din veninde og at den snart bliver løst, så du ikke skal gå og have det dårligt i skolen, og være ked af det når du kommer hjem. Du fortjener at have det godt <3
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det og hvis du har brug for at chatte med Girltalk, så er du så velkommen. Du kan skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften <3
Kæmpe kram fra Emma