Selma, 21 år
06. oktober 2023
Jeg kan ikke få orgasme
Hej girltalk.
Jeg er en kvinde på 21.
Som er i et fast forhold. Jeg har ikke fået en orgasme før. Jeg har prøvet på mig selv men jeg kan simpelthen ikke røre ved mig selv. Det er noget som virkelig frustrerer mig og min kæreste. Hvad kan jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Selma,
Tak for at skrive ind her til Girltalk med din problematik <3
Du skal vide, at du ikke er alene om at sidde med den følelse, du sidder med. Det er desværre en ting som rigtig mange piger oplever, at de ikke kan opnå en orgasme med hverken kæreste eller sig selv. Det kan være SÅ frustrerende! Sex er vidt forskelligt fra person til person og krop til krop, og det er mega vigtigt at huske på, at det også er okay! Dermed sagt kan jeg godt forstår du stadig kan sidde tilbage med en følelse af frustration.
Du skriver, at du har svært at ved røre ved dig selv og det kan jeg rigtig godt sætte mig ind i. Det kan være en grænseoverskridende fase at skulle over, særligt fordi man måske kan få en masse tanker i forbindelse hermed. Du skal vide, at det er helt okay at tage tingene i dit tempo. Onani og selvtilfredsstillelse er en ganske almindelig ting for alle piger, og derfor skal du ikke føle du skal gøre noget på en bestemt måde. Du skal mærke efter, hvad der føles godt for dig <3
Måske kan du også tænke det som en udforskning, fremfor noget der bare skal lykkes. Vores kroppe reagerer forskelligt, og det er individuelt hvad der skal til, for at mærke en orgasme. Ofte hvis man fokuserer for meget på at nå en orgasme, så kan det stå i vejen for det.
Det er svært sige, hvad I skal kunne gøre for at imødekomme jeres ønske som par om at du få en orgasme. Jeg tænker generelt det er virkelig vigtigt, at I i jeres forhold har tydelig kommunikation om hvad I og du ønsker. Kommunikation giver en kæmpe tryghed i forholdet og det intime rum. Tryghed er essentielt for at kunne "give slip" i kroppen og lade sig mærke nydelsen i det uden måske at blive fanget i sit hoved eller en strøm af tanker <3
Jeg håber, at nogle af disse råd kan gøre en forskel for dig i håbet om at kunne få en orgasme. Jeg vil henvise til, at du måske kan prøve at skrive til sexlinien, hvis du stadig ønsker andre råd eller inspiration til, hvad I kan gøre. Sexlinien er et specialiseret tilbud omkring sex og seksualitet, der rådgiver om lige netop sex og problematikker heromkring <3
Derudover har vi også viden om onani på vores egen hjemmeside. I vores podcast kan du også høre om onani og sex, samt hvordan sexlegetøj kan bidrage til sexlivet. Der er altså masser af informationer, du kan benytte dig af, til at blive klogere på dig selv og måske hjælpe dig på vej i din udforskning <3
Du er selvfølgelig altid velkommen til også at dele dine tanker med os i rådgivningen, der har åbent hver aften.
Al held og lykke til dig/jer. Jeg håber at du kunne bruge mit svar!
Mange knus, Marie <3