Sisse, 21 år
01. januar 0001
Hvad skal jeg gøre af mig selv?
Hej girltalk.
Jeg er I et fast forhold, vi har været sammen 5 år. Jeg har ikke fået en orgasme før. Dette frustrerende mig virkelig meget. Jeg har prøvet på mig selv men dette kan jeg slet ikke.
Min kæreste har også været utro med mig, jeg ved ikke om jeg er god nok som jeg er. Jeg har givet ham en chance, men jeg er ikke helt videre, der er dage hvor jeg virkelig tænker over det. Det er 6 måneder siden han gjorde det.
Hvad skal jeg gøre af mig selv??

GirlTalks svar
Kære Sisse,
Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker her hos os. Jeg er sikker på, at der er rigtig mange der kan genkende de tanker og følelser du har skrevet om. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev <3
Jeg tænker at dele mit svar op, så jeg så vidt muligt får givet dig svar på de to problemstillinger du skriver ind om: orgasme og utroskab. Jeg vil starte med at tage udgangspunkt i det du skriver omkring orgasme.
Jeg tror der er rigtig mange, som kan genkende din frustration omkring orgasme. Det kan være irriterende ikke at lykkes med det, særligt hvis man har en oplevelse af, at alle andre bare kan få det. Men for nogen, er vejen derhen lidt længere, og det er også okay. Vores kroppe reagerer forskelligt, så det der virker for dig, virker måske ikke for en anden.
Du skriver at du selv har prøvet, men at det ikke er lykkes endnu. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har delt dine tanker omkring orgasme med din kæreste? Det lyder på mig som om, at det er noget der fylder en del for dig, hvilket jeg sagtens kan forstå. Måske kan en samtale omkring dine seksuelle ønsker være godt for jer begge, så I måske kan indfri dem sammen? Jeg ved fra mange piger, at det faktisk kan hjælpe at have en åben dialog om hvad der føles rart, og hvad der kunne være fedt at prøve. På den måde kunne du/I udforske det sammen <3
Når vi taler orgasmer, så er der virkelig mange forståelser af, hvad det indebærer. Kvindens orgasme er også blevet gjort til en masse, som kan påvirke hvilken opfattelse man selv har om det. Og det er måske dér alle i virkeligheden burde starte: at slukke for alt der hedder forventninger til hvordan det skal være og føles, som er påduttet af andre. Kunne det være en måde at starte for dig på?
Når det så er sagt, så er der mange måder at blive stimuleret på. Nogle kvinder foretrækker en indre, mens andre en ydre. Igen, så er vi meget forskellige i forhold til hvad der føles godt, så det er en lille rejse man skal på. Du kan jo altid starte med at gøre mere af det der føles godt, så hvis du allerede nu ved at når du bliver rørt sådan og sådan, så føles det dejligt, så bliv ved med det!
Orgasme handler heller ikke kun om det "mekaniske", altså at gøre en bestemt bevægelse og så er den der. For mange handler det lige så meget om det følelsesmæssige aspekt. Hvis man føler sig tryg og elsket med den man er sammen med, så kan det øge muligheden for at svæve ind i følelsen og rent faktisk mærke den. Også hvis man onanere alene, kan det være vigtigt at bruge tid på at mærke og leve sig ind i det <3
For at det ikke skal blive et kæmpe langt svar, så vil jeg anbefale dig at høre mere omkring onani, selvkærlighed og sex i vores podcast afsnit, som du kan høre lige her. Du kan også finde flere artikler og podcast afsnit på vores hjemmeside
Jeg vil nemlig nu begynde den anden del af mit svar på, det du skrev omkring utroskab. Der vil jeg gerne starte med at sige, at jeg er ked af at du har oplevet det. Utroskab kan gøre så ondt, og det er for mange en kamp at genfinde sig selv og kærligheden efter sådan et brud på tilliden.
Desværre oplever rigtig mange utroskab, og jeg har også selv været der, så jeg kan forestille mig hvordan du har det - og det er mega hårdt at være dér! Utroskab kan ødelægge ens selvværd, og jeg fornemmer lidt, at du også er blevet ramt på dit selvværd, eftersom du skriver at du ikke ved om du er god nok som du er. Til det må jeg bare sige at det er du! og det fortjener du også at mærke <3
Når man oplever utroskab kan det være "nemt", at prøve at søge forklaringen hos sig selv først. Så man kommer til at tænke "Er det mig der ikke er god nok?" eller "Kunne jeg have gjort noget for at forhindre det", og faktum er, at ansvaret lægger på den som har været utro og ikke dig. Nu ved jeg ikke hvor meget I har talt sammen om det, men min erfaring er, at det er der man er nødt til at starte.
For at kunne komme videre i parforholdet, hvis det er det man ønsker, så er der nødt til at blive lagt et låg på det. Det kræver ofte at man tør tage de svære snakke om hvad der skete, hvorfor det skete og hvordan man kan forhindre at komme derud igen. Din tillid til din kæreste skal genvindes, og det er kun dig, der er ved hvordan. Din kæreste skal også være indstillet på, at der vil være nogle svære dage og samtaler, som I skal igennem, og det er en vigtig del af helingsprocessen for dig og jer som par. Hvis I har svært ved at tale om det, kan det være en god idé at søge hjælp hos en parterapeut. Har du/I overvejet det?
Det lyder også som om, at du også kunne have brug for at dele dine svære tanker og følelser omkring det med nogen. Det kan være godt at du også har en at gå til med det, så det ikke kun bliver sagt til din kæreste. Et forhold har også brug for "luft" efter sådan et tillidsbrud, så der er plads til både at have svære samtaler, men også nogle gode og sjove oplevelser sammen <3
Måske du kunne dele dine tanker med en som du stoler på? En forælder, søskende eller en god ven? Hvis ikke du ønsker at inddrage nogle af dem, så kan du også altid starte med at skrive ind til vores rådgivning. Den er gratis og har åbent hver aften. Her sidder der frivillige rådgivere klar, til at skrive om lige dét, som du har brug for. Hvis du heller ikke tænker det som en løsning, så kan en psykolog eller terapeut også være en mulighed. Du skal i hvert fald vide, at du ikke behøver at bære på alt det her helt alene <3
Jeg håber at du kunne bruge mit svar lidt, og at du både finder vejen til orgasmen, til dit selvværd og parforhold. Jeg hepper i hvert fald på dig! <3
Mange GirlTalk kram herfra