A, 15 år
11. oktober 2023
Jeg trives ikke i skolen eller derhjemme
Hej jeg er en 15 årig pige som har et problem.
Mine forældre og skolelærer vil ikke sende mig hjem når jeg er syg, og jeg trives ikke i skolen. Jeg har længe overvejet at løbe hjemmefra, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler ikke at mine forældre vil have mig derhjemme og jeg får ingen respekt

GirlTalks svar
Kære A,
Først og fremmest vil jeg sige tusind tak for dit brev, og rose dig for at skrive ind til os - det er mega sejt og modigt <3
Det lyder ikke særligt rart, at du ikke trives i skolen, og ikke får lov til at komme hjem når du er syg. Jeg kan selv genkende din følelse af, ikke at føle sig respekteret eller lyttet til, og ved udmærket godt, hvor frustrerende det kan være! Så du er bestemt ikke alene med dine tanker og følelser. Der er også mange piger, der skriver ind til os og fortæller, at de ikke trives i skolen, hvilket jo er rigtigt svært, da man bruger meget af sin tid der.
Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvad du har været syg med, men man kan faktisk godt føle sig syg, når man ikke trives. Jeg havde selv rigtig meget mavepine i folkeskolen, når jeg var uvenner med mine veninder, og følte mig derfor syg i perioder. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det samme gælder for dig - men kan det være, at du er syg og har lyst til at blive hjemme fra skole, netop fordi du ikke trives der?
Det lyder som om, at du fortæller din lærer og dine forældre, når du er syg og gerne vil blive hjemme, men har du prøvet at fortælle dem om, at du ikke trives i skolen? Mon du har mod på at dele med dine forældre, hvad der er svært i skolen? Ved at snakke med dem, kan det være, at de bedre kan forstå dig og din situation og dermed bedre kan hjælpe dig? Det kan også være, de selv har oplevet noget lignende, og kan dele det med dig.
Du skriver også, at du ikke føler dine forældre vil have dig hjemme, og at du overvejer at løbe hjemmefra. Det kunne være, det også ville hjælpe, hvis du delte det med dine forældre. Så kan I måske finde ud af, hvordan I kan have det bedst muligt sammen derhjemme?
Hvis du ikke er tryg ved at snakke med dine forældre om det, kan du prøve at tale med din lærer? En skolelærers opgave er nemlig ikke kun at undervise, men også at sørge for, at jer der går i skolen, har det godt - så det er faktisk også deres ansvar, at du trives <3
Jeg tænkte også på, om du måske har nogle venner eller søskende, som du kan snakke med det om? Nogle gange kan det være lettere at dele det med dem. Lige meget hvad, hjælper det næsten altid at snakke om det, så man ikke skal gå med det helt alene - og du fortjener i den grad at blive lyttet til og respekteret!
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget. Hvis du har brug for at snakke mere med os, er du mere end velkommen til at skrive til rådgivningen <3
Kram fra Sørine