Alma, 12 år
01. januar 0001
Jeg er meget usikker på hår under armene
Hej Girl talk jeg er meget usikker på hår underarmen jeg føler ikke jeg kan tage det tøj på. Jeg er meget usikker og jeg vil høre hvordan man kan blive tryg uden at fjerne det
Kærlighilsen Alma

GirlTalks svar
Kære Alma,
Tusind tak for dit brev, og tak fordi du deler din usikkerhed. Det er så godt og sejt, at du skriver. Jeg er sikker på, at det hjælper andre, som også er usikre på sine hår under armene <3
Først og fremmest vil jeg lige understrege, at det er helt normalt at have hår under armene. Det får alle, når de kommer i puberteten. Nogen får mere hår end andre, så det kan være meget forskelligt.
Jeg synes, det er vildt sejt, at du ikke vil fjerne det, selvom du er usikker på det. Din usikkerhed bunder måske i nogle idealer omkring kvindekroppen, som gør at vi tror vi skal se ud på en bestemt måde. Men alle kroppe er forskellige og hår under armene er helt naturligt - og derfor er det også helt naturligt ikke at ville fjerne det. Måske du kan prøve at minde dig selv om, hvor sejt det er, at du ikke fjerner det.
Hår er en hel naturlig del af menneskekroppen. Faktisk har hårene under armene en ret god funktion. De sikrer nemlig at den sved der kommer i området, sætter sig i selve hårene og ikke på huden. På den måde er det nemt at holde rent og lugtfri, hvis man vasker sig jævnligt. Måske kan det også være rart at tænke på, når du kan mærke din usikkerhed kommer?
Jeg ved, at der er mange, som ikke fjerner deres hår under armene. Kender du mon andre, som heller ikke fjerner det? Eller har du nogen, som du ser op til, som heller ikke fjerner det? Jeg ved i hvert fald, at den danske sangerinde, JADA, har hår under armene, hvis du kender hende? Det kan måske hjælpe dig med, at minde dig selv om, hvor naturligt det er, og hvor sejt det er, at du ikke fjerner det <3
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du får brug for det. Her kan du skrive med os om alt <3
De bedste hilsner
Trine <3