Bianca, 14 år
01. januar 0001
Er jeg mærkelig, for jeg er åbenbart den eneste der har det sådan?
Her efter ferien har vi fået idræt midt på dagen og så skal vi bade. Sidste år havde vi idræt i sidst på dagen og der måtte vi godt bare tage hjem og bade. Næsten alle pigerne er oppe og køre over at vi skal bade for det gider de ikke for de hader at vise sig for de andre så de protesterer vildt. Jeg er så med i koret og siger også det er for dårligt vi skal tvinges i fællesbad. Men enlig er jeg uenig, jeg tør bare ikke sige det. Jeg kan godt lide idræt og kan godt lide at gå i bad bagefter. Jeg har fået former og vil gerne have de andre skal se mig. Jeg kan faktisk godt lide de andre kigger når jeg er i bad og har ikke noget imod de ser mine private dele. Er jeg mærkelig for jeg er åbenbart den eneste der har det sådan? Og er jeg uærlig når når jeg bare råber op med de andre om at det er uretfærdigt vi skal bade når jeg i virkeligheden gerne vil?

GirlTalks svar
Kære Bianca,
Tusind tak fordi du deler dine tanker med os <3
Jeg kan så tydeligt huske den situation fra skolen, som du beskriver så fint, med at skulle i bad efter idræt sammen med veninderne. Og du skal i hvert fald først og fremmest bare vide, at det overhovedet ikke er mærkeligt, når du føler sådan - tværtimod!
Jeg synes faktisk, du skal give dig selv et kæmpe klap på skulderen og være stolt over, at du har det godt og afslappet med din krop, når I dyrker idræt og skal i bad. Det er en helt OK følelse, som du endelig ikke må tvivle på, selvom dine veninder har det anderledes end dig.
Det kræver mod at være den, der tænker og mener noget, som de andre ikke gør. Og jeg forstår derfor godt, at du vælger at være med i koret, når de andre piger siger, at de er utilfredse med idrætstimen. Det er en helt naturlig reaktion!
Men prøv for din egen skyld at mærke efter, hvordan du ville have det indeni med at sige det, du i virkeligheden tænker og føler. Måske er det mere ufarligt, end du tror at stå ved dig selv i venindegruppen. Hvis de er gode veninder, respekterer de forhåbentlig dig og dine meninger. <3
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du også altid velkommen til at skrive ind til vores chat eller SMS, hvis du får brug for en at tale videre med.
Varme hilsner fra
Janne