Cathrine, 15 år
07. september 2023
Min far har været min mor utro
Hej❤️
Min far har\/er min mor utro, det har han med flere forskellige kvinder. Han ved ikke jeg ved det, da jeg fandt ud af det ved at rydde i hans telefon.. Jeg skriver fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal takle denne her situation? Fordi jeg gider ikke sige det til min mor hvis det ødelægger familien. men på samme tid fortjener hun vel også at vide det.. Jeg er et kæmpe familiemenneske derfor har det taget virkelig hårdt på mig, da jeg ikke rigtig forstår hvorfor han gør det.. og det har medført til stress og at jeg har søvnproblemer. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre??!!

GirlTalks svar
Kære Cathrine,
Tusind tak for dit brev, jeg synes det er så sejt, at du skriver herind og deler dine tanker med os, det er så modigt! <3
Jeg kan helt sikkert godt forstå, at det er svært for dig, det er jeg sikker på, at alle ville have det mega svært ved, så det er også helt okay, at det fylder for dig. Men selvfølgelig er det ikke meningen, at du skal opleve det stress, som du beskriver eller søvnproblemer, for det er ikke særlig rart.
Jeg har prøvet at tænke lidt over, hvad du kan prøve på, og vil lige give dig nogle muligheder, hvor du selvfølgelig kun skal gøre det, som du er tryg ved <3
Noget, som du måske kunne gøre, kunne være at snakke med nogle veninder, som du virkelig stoler på, og som du ved ikke siger det videre. Det kan være virkelig rart at få sagt det til nogen, så du kan få det lidt ud fra dit hoved. Nogen gange kan det hjælpe bare at få det sagt højt til nogen, så der er andre der ved det, og du så kan snakke med dem.
En anden ting, som du kan forsøge kan være at snakke med din far om det. Måske sige til ham, at du ved, at han er din mor utro. Hvis du er bange for, at han bliver sur eller ked af det over, at du fandt ud af det ved at kigge i hans telefon, kan du også sige, at du fandt ud af det ved, at tjekke, hvad klokken var på hans telefon, som lå fremme, og så så du det der. Du kan snakke med ham om, hvad han har lyst til at gøre, og hvis du har lyst kan du også fortælle om din bekymring om, at det kommer til at gå ud over jer som familie. Jeg er sikker på, at din far ikke vil have, at du skal være ked af det, og være så hårdt ramt over noget, som han har gjort, så derfor tænker jeg han gerne vil hjælpe dig <3
Du kan også prøve at tale med din mor om, hvad du ved, og så er det op til hende, hvad hun gerne vil gøre ved det. Det er i hvert fald ikke dit ansvar at gå med det, for det påvirker jo også dig, og det er ikke meningen, selvom det er helt okay og normalt, at du synes det er hårdt <3
Som du selv skriver, så fortjener din mor at vide det, men det er selvfølgelig svært at sige det, hvis du er bange for, at det ødelægger jeres familie.
Noget helt andet, som jeg tænkte over er, at nogle par lever i åbne forhold, hvor de har aftaler om, at de gerne må være sammen med andre end deres partner. Det siger jeg ikke er tilfældet i jeres familie, men det kan være de har en aftale dine forældre i mellem, som de måske ikke har talt med dig om. Igen siger jeg slet ikke, at det er det dine forældre gør, men jeg kom bare lige til at tænke på det <3
Du skal selvfølgelig kun gøre det, som du føler du kan være i, men uanset hvad, så er det ikke din byrde at gå med, og det er ikke fair, at du skal have både søvnproblemer og stress over det. Selvom jeg sagtens kan forstå, at du har det sådan <3
Du er også altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks chat eller sms rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere om det eller noget helt andet, der fylder. Vi sidder klar hver aften og lytter til, hvad end du har på hjerte <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget  og så ønsker jeg dig alt det bedste <3
Mange knus fra Julie <3