Ellen, 24 år
27. september 2023
Jeg er virkelig ensom
Hej Brevkasse.
Mit brev handler om ensomhed. Jeg er virkelig ensom.
Jeg har en sød kæreste på syvende år, som jeg bor sammen med og en god lillesøster men ellers er jeg helt alene. Jeg har heller ikke kontakt til hverken min mor eller far. Jeg har ikke rigtig haft nogle venner siden folkeskolen, vil endda ikke rigtig kalde dem mine venner men nærmere klassekammerater. Jeg fandt aldrig nogle venner i gymnasiet. Fik mig et job som jeg endte med at blive sygemeldt med stress fra. Nu tre år efter er jeg stadigvæk alene. Jeg kan godt lide at være alene, men jeg savner virkelig et eller nogle venskaber. Jeg synes det er svært at finde venskaber hvis ikke det skulle være på en uddannelse eller arbejde. Samtidig er det så længe siden jeg har haft en ven, at jeg egentlig ikke rigtig ved hvordan man er en ven længere. Jeg har tænkt på om jeg skulle starte til noget, men jeg ved ikke hvad, og om jeg har råd til det og mod på det som fx. yoga eller keramik. Jeg føler virkelig jeg spilder det der skulle være de bedste år af mit liv på at sidde alene derhjemme og ikke lave noget specielt.

GirlTalks svar
Kære Ellen,
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for, at skrive ind til os - det er mega sejt af dig og et kæmpe skridt i den rigtige retning. Det lyder rigtig hårdt at have de ensomhedsfølelser, som du går rundt med, men hvor er det dejligt at du har lyst til at dele dine tanker med mig.
Ud fra det du beskriver, lyder det til, at det kan være rigtig svært at være dig lige nu. Hvor er jeg glad for at høre, at du både har din kæreste og din lillesøster omkring dig. Det er dejligt, at du kan fokusere på de relationer du har, og at du kan værdsætte dem, på trods af, at følelsen af ensomhed kan dominere.
Det kan være rigtig svært, at opbygge venskaber, og nogle gange kan man blive placeret i en folkeskoleklasse eller gymnasieklasse, hvor der simpelthen bare ikke er nogen man klikker med. Jeg synes ikke du skal slå dig selv i hovedet over det. Jeg tror til gengæld, at det er umuligt, at glemme hvordan man er en god ven - det er jeg meget sikker på, at du har i dig. Jeg er sikker på, at du også er en god ven overfor din kæreste, din lillesøster, og generelt bare de mennesker du møder på din vej.
Jeg synes du virker meget velreflekteret over din situation, og jeg kan mærke, at du virkelig har lyst til at komme ud og møde nogle mennesker. Derfor synes jeg det lyder som en rigtig fin idé, at begynde til en fritidsaktivitet - både yoga og keramik lyder helt fantastisk. Jeg ser det som en rigtig god mulighed for, at lære nogle nye mennesker at kende. Jeg tror, at det kan være grænseoverskridende første gang du skal tage til fritidsaktivitet alene, men jeg tror du vil få en rigtig dejlig følelse af det og blive så stolt af dig selv, for at tage det skridt - allerede første gang du tager til det. Jeg kender det fra mig selv - jeg tog for første gang i mit liv alene til en fritidsaktivitet og havde en rigtig dejlig oplevelse, og blev taget enormt godt imod af alle de andre mennesker, som deltog.
Noget andet jeg kommer til at tænke på, er at tage på højskole. Der findes rigtig mange forskellige højskoler med forskellige linjer - måske det kunne være noget for dig? Jeg kender rigtig mange, som har fået venskaber for livet gennem højskole. Det er en rigtig fin mulighed, hvis økonomien er til det.
Derudover kommer jeg sådan til at tænke på mediet Boblberg, som er et online sted hvor man kan finde nye fællesskaber. Måske kan du også prøve det af, og se om det kunne være noget for dig? For nogen kan det være rart at starte med at lære folk at kende på skrift, inden man kaster sig ud i et fysisk møde.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget, og at du har mod på at opsøge nogle nye fællesskaber og måske også nogle nye venner - husk at du er mega sej! Jeg hepper i hvert fald på dig <3
Hvis du har brug for at skrive med os igen, så husk at du også altid er velkommen til at skrive til os i rådgivningen. Vi har både chat og SMS, og åbent hver aften <3
Knus fra Asta