Naomi, 13 år
12. september 2023
Mine to veninder skal konfirmeres samme dag - Hvem skal jeg vælge?
Hej brevkasse.
Jeg har to bedste veninder og de betyder begge alt for mig.
Jeg holder så meget af dem. Jeg er 13 år nu, og skal konfimeres i 2024 i maj måned. Og mine veninder skal begge to konfirmeres den samme dato.
Jeg er invitret til begge deres konfirmationer. Og jeg ved simpelthen ikke hvad for en jeg skal vælge. Og jeg er bange for at den jeg vælger fra bliver ked af det, og føler sig udenfor. Så ved det ikke. Hjælp mig!
Kh Naomi 13 år.

GirlTalks svar
Kære Naomi,
Tak for dit brev! Stort tillykke med du snart skal konfirmeres, hvor er det spændende! Jeg husker tydeligt den dag jeg blev konfirmeret, og hvor var det en stor dag!
Jeg kan sagtens forstå at du synes, at du står i en svær situation, og du føler valget mellem dine 2 bedste veninders konfirmation kan være et umuligt valg. Synes du mega sej og modig at du vælger at række ud til GirlTalk og vil dele din situation herinde. Så her er mit råd til dig <3
Jeg havde selv en veninde, der stod i din situation dengang vi selv blev konfirmeret, og det var også en rigtig svær situation for hende og en beslutning der fyldte meget, som vi snakkede en masse om. Det en stor dag der betyder meget, og en dag hvor dine bedste veninder selvfølgelig gerne begge vil have dig med til <3
Hvor er det dejligt du har 2 bedste veninder, som du holder af og de holder af dig. Jeg kan sagtens forstå du er bange for at såre dem på deres store dag. Så mit råd til dig ville være måske at finde en løsning på at du kunne have mulighed for at komme til begge af dine veninders konfirmationer, så fx starte hos den ene til forret og hovedret, og tage til den anden til dessert og aftenhygge - kunne det måske være en mulighed?
Det kunne jo også være en af dem var et dags arrangement, og det andet var et aften arrangement, så det gjorde det nemmere for dig? Dengang jeg blev konfirmeret hoppede mine veninder og jeg i hvert fald fra den ene til den anden, så vi sikrede os at fejre flest muligt. Det betød selvfølgelig også at vi ikke kunne være til en hel konfirmation, men måtte dele dem op, men det synes mine veninder og jeg ikke gjorde noget <3
Du skal huske på at begge dine veninder er omringet af deres familier og tætteste som alle er kommet for at fejre dem, så hvis du skulle vælge en af dem fra, fordi det fx logistisk set ikke kunne være muligt, så er de ikke alene og får helt sikkert alligevel en rigtig god dag <3
Hvis du synes at det ikke er muligt at tage til deres begge konfirmationer, ville jeg tænke at det ville være godt at snakke med dem begge to samtidig. Jeg tror helt klart det ville være godt at tale højt og forklare dem du synes det svært at vælge. Jeg tror det rigtig godt at være ærlig i denne situation, så ingen bliver kede af det <3
Husk på at ligegyldig hvilken beslutning du ender med skal du ikke føle dig skyldig, jeg er sikker på dine bedste veninder ville kunne forstå dit valg. Hvis du har lyst til mere rådgivning om dit valg er du velkommen til at skrive ind til rådgivningen en anden gang, hvor jeg og mine kolleager sidder klar hver aften - Jeg håber du kunne bruge mit svar <3
Kram fra Caroline <3