Sandra, 15 år
01. januar 0001
Jeg har sygt nedhængende kønslæber
Det er sådan at jeg har sygt nedhængende kønslæber. De hænger der som to flapper og det kan tydeligt ses både forfra og bagfra selv om jeg står helt almindeligt. Det går mig en del på. Jeg har heldigvis mange gode veninder, der har det aldrig været et problem. Uanset hvem jeg har haft en soveaftale med eller noget så har jeg måske været pinlig lige i starten men så har jeg glemt det lidt og det har været fint at ligge sammen og jeg har ikke tænkt så meget på det. Mine veninder har også været god til at bakke mig op og sige det gør ikke noget og at jeg er smuk som jeg er og jeg fungerer jo fint alligevel dernede. Men nu hvor jeg er blevet 15 begynder jeg jo at tænke på at jeg måske snart skal være sammen med en dreng. Og måske er drenge ikke så tolerante overfor pigers private dele som piger er? Måske vil han ikke synes det ser godt ud med de hængende flapper? Det er noget jeg tænker meget over. Hvad kan jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Sandra,
Tusind tak for dit brev. Jeg tror, du beskriver et problem som overraskende mange piger går og tumler med - nemlig dét at have kønslæber, som man synes er for store, for små eller noget helt tredje. Der er også nogle af mine veninder, der har givet udtryk for, at de er utilfredse med deres kønslæbers størrelse og udseende. Så du er ikke alene om at have det sådan <3
Når det er sagt, så har dine veninder helt ret: du er nemlig god nok som du er, uanset hvordan du ser ud "dernede". Vi er alle skabt forskelligt og heldigvis for det. Hvis vi alle var ens, tror jeg livet ville blive ret kedeligt og ensformigt.
Det lyder til, at din største bekymring handler om det her med om drenge ville kunne lide eller bare acceptere dine kønslæbers udseende. Jeg kan godt forstå, at du har en bekymring omkring det. Men husk på at drengen måske også selv har nogle ting ved hans krop, som han er usikker omkring. Og desuden: Hvis han skulle have en negativ mening om dine kønslæbers udseende, så virker han ikke som en særlig rar og støttende sex-partner.
Min erfaring er faktisk, at drenge bare er taknemmelige for, at de overhovedet får lov til at se en pige nøgen: "Hvor er jeg heldig!" tænker de ofte. Så jeg tror slet ikke at de bemærker de områder, hvor man selv kan være usikker på. Det kan måske være en god idé at huske på det, når det kommer en dag <3
Jeg håber, at det kan give dig lidt mere ro inden i. Det er okay, at man ikke elsker sine kønslæber. Men kan godt bare have et neutralt forhold til dem: "De er der bare" uden hverken at tænke negativt eller positivt om dem. Det kunne du måske prøve at øve dig på at sige til dig selv <3
Hvis du har brug for at tale mere med os, så husk at du også altid er velkommen i vores gratis rådgivning, der har åbent hver aften <3
KH Johanne