A<3, 18 år
17. april 2024
Jeg er den eneste som ikke har mistet sin mødom
Hej brevkasse
Jeg føler mig helt vildt usikker og udenfor fordi jeg som den eneste af mine veninder ikke har mistet min mødom, og nu er i en alder af 18.
Jeg føler mig vildt bagud og det har som sagt gjort mig vildt usikker på mig selv og min krop, da jeg får en følelse af at jeg ikke er flot nok til at gå i seng med eller kysse med, da jeg også kun har kysset med en dreng, mens mine veninder har kysset med masser. Jeg føler at jeg skal skynde mig, og at jeg misser out på min ungdom, og at der er et generelt pres om at jeg skal miste min mødom og have sex, og at det til tider er det eneste jeg tænker på. Jeg føler dog ikke at jeg er helt klar eller bare vil i seng med den første den bedste, men samtidigt vil jeg bare gerne prøve det, og har virkelig meget lyst samt at have det overstået. Er det normalt?

GirlTalks svar
Kære A <3
Tusind tak fordi du skriver herind og deler dine tanker med os. Det er virkelig modigt og sejt <3 Det lyder som om, at du har gjort dig en masse tanker om din seksualitet, din krop og det pres der kan være på at miste sin mødom. Det er nogle helt normale tanker, som rigtig mange piger skriver til Girltalk med, så det er du bestemt ikke alene om <3
Du skriver, at du føler dig usikker, fordi at dine veninder har mistet deres mødom, og du ikke har. Jeg kan sagtens forstå at du får den følelse, som mange oplever, når de skiller sig lidt ud fra gruppen og er helt normalt <3 Det er dog også helt normalt at være jomfru som 18-årig og også ældre end det, så selvom at dine veninder har mistet deres mødom, er der en hel masse andre, der først mister den senere, og det er også helt okay og normalt. Så du er absolut ikke bagud, men derimod lige præcis hvor du skal være <3
Jeg tror, at der er rigtig mange der oplever en frygt for at 'misse out' på deres ungdom, som du også beskriver i dit brev. Der er tit en opfattelse af, at man kan være ung på den rigtige måde, som jeg tror at de fleste har svært ved at leve op til på alle punkter. Det kan i hvert fald føles rigtig stressende at skulle leve op til nogle idealer, hvis du ikke føler at de passer til dig. Der er dog ikke nogen rigtig eller forkert måde at være ung på, og du er præcis, hvor du skal være lige nu og gøre hvad der føles rigtigt for dig <3 Der er jo ikke nogen klar definition eller opskrift på ungdommen, men det kan være, at du kan tænke på alle de måder, som du måske ellers føler dig ung på og hvad det betyder for dig? <3
Det lyder, som om at du har haft en masse overvejelser om at miste din mødom, og du beskriver at du ikke helt føler dig klar, men samtidigt at du er nysgerrig og har en lyst til at prøve det. Det er vildt sejt, at du mærker efter og kan sætte så mange ord på dine følelser. Det er nogle helt normale tanker du beskriver, som jeg er sikker på at langt de fleste mennesker vil kunne genkende. Det lyder som om at du er god til at mærke efter hvad der er det rigtige for dig, hvilket jeg synes er mega vigtigt at lytte efter og stole på. Det er rigtig mange, der venter med sex, og det er helt okay, for sex er kun dejligt hvis man føler at det er det rigtige.
Det lyder helt vildt dejligt, at du begynder at have en nysgerrig og lyst til at prøve det - det er da en vildt rar følelse at have. Det kan være at du kan prøve dig lidt frem med nogle andre ting end at have samleje, da sex jo også er en masse andre ting, som måske kan føles lidt lettere at starte med. Måske kunne du have lyst til at kysse lidt mere med en du kan lide, inden du tager det første skridt, men bare tager det i dit eget tempo og mærker undervejs, hvad du har lyst til og føler dig tilpas i. Hvad tænker du om det? <3
Jeg håber at din første gang bliver rigtig dejlig, og at du gør det fordi at det føles helt rigtig og som noget du er klar til <3 Du skal bare blive ved med at mærke så godt efter, og så er jeg sikker på at den rigtige person og det rigtige tidspunkt nok skal komme <3
Hvis du har lyst til at skrive mere om det, er du meget velkommen til at skrive ind på vores chat eller SMS på 4949 1818.
Kram fra Mathilde <3