Hannah, 18 år
17. april 2024
Jeg er lige fyldt 18 år, og det stinker...
Jeg er lige fyldt 18 år, og det stinker hvis jeg skal være ærlig. Hvad er der så specielt ved lige den dag? Og hvorfor skal jeg pludselig fra den ene dag til den anden have en masse ansvar. Mor og far kræver penge til husleje, og der skal ikke meget til før jeg skal hører på om jeg ikke snart skal flytte hjemme fra osv.

GirlTalks svar
Kære Hannah <3
Mange tak for dit brev, og for at dele dine tanker. Jeg vil svare, så godt jeg kan. Hvis du har brug for at vende flere af dine tanker, efter du har læst mit brev, så må du altid gerne skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften!
Du skriver, at du lige er blevet 18, og at du er træt af det. Særligt fordi der følger en masse med som fx ansvar, husleje, flytte hjemmefra m.m. Det er virkelig specielt dét med, at der over natten kan dukke helt nye livsbetingelser op for én - at man pludselig skal til at være "voksen" og bliver myndig. Med de ting som du nævner her, kan jeg virkelig godt sætte mig ind i, at det ikke udelukkende er sjovt og spændende. Der er jo mange som forbinder den dag med noget stort og specielt, som du også nævner, fordi det fører nogle nye muligheder med sig, men selvfølgelig også et helt nyt ansvar.
Det er helt ok at det ikke udelukkende føles godt og specielt for dig at blive 18 år. Men måske det hjælper, hvis du prøver at mærke efter i dig selv, om du føler dig klar til at flytte hjemmefra og have en masse ansvar allerede nu? Mange af dem jeg kender er først flyttet hjemmefra i 20'erne. Måske fordi de har gået på en uddannelse fx på gymnasiet eller andet mens de har været 18, og det kan være rigtig svært at få det hele til at hænge sammen. Der er også rigtig mange, som slet ikke føler sig klar til at flytte hjemmefra eller stå på egne ben som 18-årige - og det er helt ok og meget forståeligt at have det sådan.
Gad vide, hvilke tanker dine jævnaldrende venner/veninder har gjort sig omkring samme emne. Er de på vej til at flytte hjemmefra? Det kan være, at det hjælper hvis du snakker med dine venner om det? Så kan I sammen snakke om, hvordan I hver især har det, og det kan være, at det også er en god mulighed for dig at mærke lidt ekstra efter. Hvis du selv bliver klar over, hvad du tænker og føler omkring det hele, så er det måske også nemmere at snakke med dine forældre om det. Måske kan de huske tilbage på hvordan det var at være 18 og lige pludselig stå over for den slags og ikke føle sig helt klar til det. Og selvom det kan komme til at føles sådan, er det helt ok ikke at have styr på alt lige nu, hvor du er 18. Det skal nok komme det hele, og jeg kan jo høre, at du har gjort dig en masse fornuftige tanker omkring det hele.
Hvis du har brug for nogen at tale med omkring det hele, vil vi altid gerne være her for dig ved GirlTalk. Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Held og lykke til dig <3
Knus