Maja , 18 år
17. april 2024
Skal jeg tage kørekort, fordi alle mine veninder allerede har det?
Jeg er lige fyldt 18 og går i 1.g, og jeg har stadig ikke er kørekort. Mange af mine veninder og klassekammerater har allerede taget sit. Jeg føler mig presset til at skulle tage det, men er ikke klar. Jeg får altid at vide hvorfor jeg ik har det endnu, og om jeg ikke snart skulle begynde. Faktisk er jeg bare virkelig bange for at tage det og vil gerne vente. Så kan det godt være jeg får det meget senere end dem, men i det mindste føler jeg mig klar.

GirlTalks svar
Kæreste Maja,
Mange tak for dit brev! Jeg ser frem til at komme med et svar og forhåbentligt hjælpe dig :-)
Først og fremmest vil jeg gerne sige, hvor fedt det er, at du er ærlig og sætter ord på, hvordan du har det. Jeg er sikker på, at mange kan relatere til dine tanker og følelser - inklusiv mig selv. Jeg har faktisk været i nøjagtig samme situation, hvorfor jeg 100% kan genkende alt dét, du står overfor. Jeg er faktisk lige præcis 10 år ældre end dig, og jeg har endnu ikke startet på at få kørekort. Jeg kan godt huske, at jeg skulle forklare familie og venner, da jeg fyldte 18 år, at jeg ikke havde lyst eller følte mig klar, og at gav anledning til nogle følelser af at føle sig forkert.
Du skriver, at du endnu ikke har kørekort, men mange af dine veninder har fået kørekort, og det giver anledning til overtænkning og pres hos dig. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at føle, at man er bagud, og at man stikker uden for det, der virker "normalt" at gøre. Jeg tror dog, at det er helt okay, at vi alle ikke er til i verden på en måde, hvor vi skal følge den helt samme rytme. Man er sin egen person, og der er den største læring i at lære både at lytte til sig selv, og også at så sætte ord på sine behov overfor andre. Det lyder som om, du er i en situation, hvor du får brug for at gøre begge disse ting.
Jeg synes det er så vigtigt, som du også selv skriver, at du skal være klar før du kan tage kørekortet. Også selvom du så får det senere end andre eller måske aldrig får det. Det siger noget om, at du allerede lytter efter til dig selv og siger fra overfor det pres, som du mærker, og det synes jeg er så sejt og modigt <3 Det vil jeg bare sende dig en masse støtte til at blive ved med!
Du er lige der hvor du skal være - i dit helt eget tempo <3 <3 <3 Og skulle du have brug for at blive mindet om, at det er helt okay, at du venter med dit kørekort eller har brug for at snakke med os herinde ved GirlTalk om noget helt andet, så må du altid skrive ind til vores rådgivning. Held og lykke til dig!
Mange knus og varme tanker fra Laura