Siri, 16 år
17. april 2024
Jeg fik en kortslutning under min første gang
Jeg er lige fyldt 16 og har en sød kæreste. Jeg har længe følt mig klar til at få min første gang, min kæreste er mere erfaren og har haft sin. Jeg er typen der godt kan lide og planlægge så jeg havde planlagt det grundigt. Det skulle være en dag efter skole og hvor mine forældre arbejder til sent så vi havde god tid. Da jeg kom hjem fra gym havde jeg en god time hvor jeg gjorde mig klar. Jeg badede grundigt og gjorde sengen klar, tændte sterinlys og satte noget stille musik på. Jeg tog sådan en froté badekåbe på jeg fik engang mig og min mor var til sådan en wellness weekend. Og ikke noget indeunder for jeg ville godt hurtigt igang så jeg ikke blev for nervøs. Da min kæreste kom gik vi straks igang med og kysse og kramme og jeg mærkede lige efter under badekåben at jeg var ved og åbne mig. Så lagde jeg badekåben og modtog forspil og jeg mærkede efter flere gange at jeg var ved at være våd og åben. Jeg sagde jeg at jeg var klar men da min kæreste så skulle have kondom på så fik jeg en kortslutning eller noget og turde alligevel ikke. Jeg sagde til ham at jeg var nød til og afbryde og tog min badekåbe på igen. Jeg var meget ked af det men min kæreste trøstede mig (selvom han måtte være skuffet) og sagde det gjorde ikke noget og vi kunne bare prøve en anden gang. Så sad vi bare og så serie og det var rart at sidde der uden noget under badekåben men jeg var også ked af det og tårene løb lidt. Jeg følte mig som en kylling. Jeg ved ikke hvad der gik galt for jeg synes jeg var klar, og kunne jo også mærke at min krop var klar, men pludslig blev jeg bange. Det var vel for smerten? Jeg ved det ikke. Jeg er meget bekymret for hvordan jeg får mod til at gennemføre for jeg vil jo så gerne. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Siri,
Først og fremmest vil jeg sige, at det er mega sejt, at du mærker efter, hvor dine grænser går, og ikke gør noget, som du ikke føler dig klar til. Det skal du virkelig ikke føle dig som en kylling over, for sådan er det slet ikke at sige nej - det er tværtimod virkelig sejt, og der var mange, som kunne lære det af dig!
Det lyder som om, at dig og din kæreste virkelig holder af hinanden, og selvom du tænker, at han var skuffet over, at du sagde nej, så er han helt sikkert bare glad for, at du turde sige fra. Hvis du har mod på det, kunne det måske være en idé at snakke med ham om din bekymring. I har masser af tid til at gå skridtet videre, og du skal på ingen måde gøre det, før du føler dig klar. Og du skal vide, at du ikke er den eneste, der skriver ind til GirlTalk ift. tanker om den første gang.
At have sin første gang er en stor ting, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre noget specielt ud af det. Når det er sagt, kan det måske tage noget af presset af det af, og hvor stort det føles for dig, hvis det sker i en helt stille og rolig setting uden noget planlægning. Sandheden er, at man nok i virkeligheden ikke skal have de helt store forventninger til den første gang, da man lige skal lære hinandens krop at kende på den måde. Hvis du nu satte forventningerne lidt ned til dig selv, så kunne det være, at det blev roligere for dig at være i. Det skal selvfølgelig føles trygt, men hvis man tænker for meget over det, så kan man også nå at få for mange forventninger eller gå og tænke over, om man skal være eller gøre tingene på en bestemt måde. Hvis det sker mere spontant, så kan det være, at du bare kan nyde øjeblikket mere og være til stede, mens det sker.
Jeg fristes til at spørge dig, om du og din kæreste har snakket om, at du bliver lidt nervøs omkring din første gang. Det kan være, at hvis du deler dine tanker og følelser med ham, at det så bliver mere trygt, når du ved, at din kæreste også er klar over, hvordan du føler. Det kan være, at I sammen kan lave en aftale om, at han løbende skal spørge om det okay, eller om det føles rart for jer begge? Og så kan du måske nemmere sige undervejs, hvis du føler, at dine grænser er ved at blive overskredet <3
Og så vil jeg også bare sige, at det med at have sin første gang også bare er virkelig nyt og spændende. Så du skal selvfølgelig sige nej, hvis du pludselig fortryder eller dine grænser bliver overskredet undervejs, men det er også okay, hvis man har lidt sommerfugle i maven og synes, at det hele er lidt spændende. Så kan en øvelse være, at man husker på at trække vejret godt ned i maven og siger til, hvis man har brug for en pause <3
Jeg håber, at du forstår, at du gør alt det rigtige, og du ikke skal føle, at du bør være klar, eller at du skal planlægge det. Det skal nok ske naturligt på et tidspunkt, hvor du kan mærke, at det føles rigtigt i maven <3 Du er altid velkommen til at skrive ind til os på GirlTalk-chatten, hvis du har flere spørgsmål, eller bare har brug for nogen at snakke med.
Mange GirlTalk kram herfra!