Stine, 13 år
08. april 2024
Hvisker om mig i omklædningsrummet
Når vi har idræt, løber de fleste af de andre piger bare hurtigt gennem bruseren og skynder sig at få håndklæde om sig og ind til deres tøj igen. Jeg synes, idræt er sjovt, og jeg går altid til den og sveder en del. Så jeg bader altid grundigt bagefter og vasker både mine bryster og mine private dele og omme i numsen. Man kan se bruserne fra omklædningsrummet, og nu har jeg flere gange hørt nogle af de andre piger hviske om mig. Og jeg har hørt et par kalde mig ’hende, der rører ved sig selv’. Men jeg synes, det er uretfærdigt. Jeg kunne da aldrig finde på at stå og onanerer foran de andre. Men jeg synes ikke, det er rart at svede, og min mor har også sagt, jeg skal bade ordentlig og passe min hygiejne. Men det er også træls og blive hvisket om. Synes I, jeg bare skal løbe gennem bruseren ligesom de andre, eller skal jeg bare ignorerer, at de hvisker?

GirlTalks svar
Kære dig <3
Hvor er det fedt, at du er så glad for idræt og nyder at bevæge dig og få sved på panden - det er nemlig, som du skriver, super sjovt at leve sig ind i det og gå op i det! Jeg kan forstå på dit brev, at de andre piger i klassen måske ikke har det på samme måde? I hvert fald lyder det til, at badet efter idræt er noget de skynder sig igennem, modsat dig. Jeg ved, at flere piger i jeres alder synes, at det kan være grænseoverskridende at klæde om og at skulle være nøgne foran andre, fx efter idræt. Det er der faktisk flere piger, der skriver herind til os om. Mange kan blive ekstra opmærksomme på deres krop, fordi der sker en masse og den udvikler sig i puberteten, og derfor kan det føles sværere at skulle vise sig nøgen foran andre. Måske pigerne i din klasse også har det sådan? Det kan i hvert fald være en forklaring på, hvorfor de skynder sig gennem badet.
Selvom de andre piger måske ikke synes, det er rart at gå i bad efter idræt, er det selvfølgelig slet ikke i orden, at de hvisker om dig, fordi du går i bad og vasker dig mere grundigt. Det er aldrig ok at lave sjov med andre og starte rygter. Jeg kan sagtens forstå, du synes, det er ubehageligt, at de andre piger hvisker om dig og opdigter historier om, at du rører ved dig selv i badet, for det udstiller dig på en måde, som ikke er i orden. Har du en veninde i klassen, du kan fortælle hvordan du har det? Måske det var en mulighed at aftale at bade samtidigt, så du ikke står der helt alene?
Du skal selvfølgelig ikke stoppe med at vaske dig efter idræt bare fordi, de andre ikke gør. Det virker til, at du ikke har et problem med at bade foran andre, og det synes jeg bare, du skal holde fast i! Alle kroppe er forskellige og præcis som de skal være, og det er helt naturligt at tage bad og vaske sig, når man har dyrket motion. Det er ærgerligt, hvis du skal blive usikker på det, fordi de andre piger har det sådan.
Er jeres idrætslærer en du kan tale med? Måske du kan snakke med vedkommende om at kunne tage en fælles snak med pigerne om det at svede til idræt og tage bad? Og måske I også kan snakke mere om det, at det kan være grænseoverskridende for nogen og ikke for andre? Der skal være plads til alle og til at man kan tage bad på den måde, man ønsker. Du skal vide, at det er dig, der gør alt det rigtige og dem, der er over grænsen overfor dig.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind til os på chat eller sms hvis du har lyst vil snakke mere om det hele.
Marie, GirlTalk