Anonym pige, 16 år
01. januar 0001
Jeg ender altid med at miste mine venskaber, hvad skal jeg gøre?
Hej Girltalk
Jeg er en pige på 16 år, som gennem det meste af mit liv har kæmpet med det at holde på venner.
Jeg synes selv at jeg er god til at få nye venner, men jeg ender altid op med at miste dem.
Det er sket tre gange nu med tre forskellige vennegrupper. I alle vennegrupperne blev jeg smidt ud, hvor de direkte sagde til mig at de ikke synes at jeg passede så godt ind i vennegruppen. Hver gang, har de også sagt, at jeg havde ændret mig, i forhold til da de først mødte mig.
De siger også sådan noget med at jeg er klæbende.
Det er et stort problem for mig, det med at være klæbende, for jeg føler ikke det er noget jeg selv kan styre.
Det plejer at gå sådan at jeg bliver venner med dem og jeg synes selv det går godt.
Når den gode tid er forbi, begynder jeg at tænke lidt mere over, hvordan jeg ser ud og hvad de tænker om mig osv.
De begynder at sende signaler til mig om at jeg ikke passer ind og i starten prøver jeg at ignorere det lidt.
Efter lidt tid med signaler til mig, begynder hele vennegruppen at lukke mig ude og det ender med en snak om det der er sket.
Derefter er jeg ikke en del af vennegruppen mere.
Jeg vil sige at jeg er en ret “normal” og sød pige, men jeg har lavt selvværd, som jeg altid prøver at skjule.
Om et halvt år starter jeg på gymnasiet (jeg går på efterskole nu) og jeg er næsten sikker på at det sammen kommer til at ske der, hvis jeg ikke får det løst eller hjælp til at finde du af hvad jeg kan gøre, så det ikke sker igen.
Jeg håber virkelig at jeg kan få nogle gode råd fra jer, som kan hjælpe mig til at komme af med mit problem.

GirlTalks svar
Kære du,
Tusinde tak for dit brev, det kræver meget mod at skrive ind og det er jeg så glad for at du har gjort!
Det er bestemt ikke en rar følelse, når venner ikke ønsker at være venner mere, og specielt ikke når du skriver at du har oplevet det flere gange. Jeg ved til gengæld, at du helt sikkert ikke er alene med denne oplevelse, og at mange piger kan genkende at miste venskaber og føle sig udenfor.
Du skriver, at du er god til at få nye venskaber - det er en kæmpe styrke og siger meget om dig! Du skriver dog også, at du tre gange har oplevet, at vennegrupper har udelukket dig fordi at de syntes, at du havde ændret dig og var for klæbende. Det er bestemt ikke rare ting at få at vide og jeg kan så godt forstå, at deres ord har sat sig i dig. Det er bare så vigtigt at huske på, at hvad nogen kan opleve som klæbende, vil andre kunne opleve som nærværende og investeret i venskabet. Det er kvaliteter, som super mange piger leder efter i en veninde. Måske er det på tide at finde en veninde eller en vennegruppe, som er lige så investeret i venskabet som du selv er?
Alle fortjener venner, som giver lige så meget til venskabet som dem selv! Hvis du har en følelse af at du skal passe ind, så kan jeg forestille mig at det måske kan skabe en ulighed i jeres venskab. En ulighed, som måske kan få dig til at føle at du skal gøre dig fortjent til deres venskab? Du lyder som en supersød pige, der med sikkerhed er en rigtig god veninde. Måske du derfor kan øve dig i at tænke på, at de også skal være gode venner over for dig og ikke kun omvendt?
Du skriver, at du er bange for at det kan gentage sig når du starter på gymnasiet. Det kan jeg så godt forstå, at du har en frygt for. Lige nu går du på efterskole, hvilket kan være intenst på mange måder. Mange efterskoler er som små, lukkede samfund og det kan derfor være svært at finde venskaber andre steder end på skolen. Man kan derfor mærke det ekstra meget, hvis man føler sig udenfor. Gymnasiet kan måske være en ny og frisk start, hvor der med sikkerhed er langt flere muligheder for at søge venner nye steder. Hvis ikke i din kommende klasse, så måske til en fritidsaktivitet, til et udvalg eller en klub på skolen eller i nogle af de andre klasser? Jeg håber, at du vil kunne vende din frygt for at starte på gymnasiet til en håbefuld følelse - for jeg er sikker på, at der venter dig en masse skønne venner og oplevelser.
Du skriver, at du har lavt selvværd, som du prøver at skjule i dine venskaber. Jeg kan så godt forstå, at det kan føles skamfuldt at have lavt selvværd - men det er helt sikkert ikke en følelse som du er ene om. Mange piger oplever at deres selvværd kan være lavt, og jeg tænker også at det måske kan hænge sammen med at du fortæller at dine venner har sagt at du ændrer dig. Når vi oplever at have et lavt selvværd kan det være svært at være tro mod den man er, og det kan andre opfatte som et skift i ens personlighed. Nogle gange kan man sige ting man ikke mener eller gøre ting man ikke har lyst til, bare for at passe ind - kan du mon kende det?
Det er så sejt, at du er bevidst om hvordan du har det indeni. Det er faktisk en kæmpe styrke, som jeg også synes du skal bruge. Det kan tage lang tid at bygge sit selvværd op, men man kan starte med at behandle sig selv, som om man var sin bedsteven. Det betyder at man skal tale pænt til og om sig selv, og passe godt på sig selv. Det er vigtigt at man mærker efter og siger fra, hvis der er noget man ikke vil. Som jeg skrev tidligere er det også vigtigt at overveje om de mennesker man omgiver sig med er gode for en, for hvis de ikke er det og behandler en godt, så fortjener de ikke at være i dit liv <3
Jeg kommer også til at tænke på, at det måske kunne være rart for dig, at få snakket om de ting der fylder sammen med nogen? Måske kunne EmpowR være noget for dig? Girltalk tilbyder et gratis 10 ugers forløb kaldet EmpowR, hvor piger fra hele landet mødes i grupper af 4 - 8 piger med to gruppeleder. Man mødes en gang om ugen i 2 timer, hvor man kan tale om alt mellem himmel og jord, få nye venner og hygge sig. Det kunne måske være en rigtig fin måde, hvor du både vil kunne tale med andre piger om emner som selvværd og samtidig få nye veninder? Man kan altid kontakte dem, som står for EmpowR og høre mere om tilbuddet. Du kan læse mere om forløbet her.
Derudover tilbyder headspace også samtaler med unge frivillige, og jeg ved at de også dækker hele landet. Måske kunne det også bare være rart for dig at dele de ting du går med sammen med en anden - det kan selvfølgelig også være en fra dit eget netværk som du stoler på, en god veninde, en forælder eller en lærer<3
Ellers så kan jeg kun anbefale at lytte til Girltalks podcasts, hvor mange af episoderne omhandler venskaber og venskabsbrud. En episode, som jeg særligt kan anbefale, er en episode, der handler om at miste relationer og tro på, at man er noget værd som menneske og veninde. Sangerinden Bathsheba er gæst og den er helt sikkert et lyt værd! Jeg sætter et link til episoden ind her:
https://open.spotify.com/episode/5jBvjWgHHENQnaAQNBupuy
Ingen fortjener at have det dårligt og alle vil være heldige at have dig som veninde. Du er nemlig mere end god nok, præcis som du er. Jeg ønsker dig alt held og lykke - og hvis du har brug for at chatte med Girltalk, så sidder vi altid klar til at lytte i vores rådgivning <3
Knus og kram,
Laura