Caia , 17 år
01. januar 0001
Hvordan kan jeg håndtere min angst på arbejdspladsen?
Hej Girltalks brevkasse.
Jeg håber, at I har tid til at læse mit brev og rådgive mig i forhold til en udfordrende situation, som jeg står i lige nu. Jeg er en ung pige på 17, der har arbejdet i et stykke tid, nærmere bestemt lidt over et halvt år, i en butik, hvor jeg primært står bag kassen som ungarbejder.
De seneste måneder har været særligt udfordrende for mig på grund af en stigning i angstniveauet. Jeg har altid haft udfordringer med angst, men det er blevet mere udtalt på det seneste, især i forbindelse med en stor forandring på arbejdet. Vi flyttede butik i december, og det nye miljø har været en stor udfordring for mig. Jeg har svært ved at håndtere nye ting og oplever generelt meget pres i forbindelse med arbejdet bag kassen.
Selvom min daværende chef var opmærksom på mine udfordringer, var det svært for mig at sige fra, når det blev for meget. For nylig fik jeg et anfald på jobbet, og det resulterede i, at jeg måtte trække mig tilbage og være alene i baglokalet i over en time. Jeg har aldrig oplevet det før, og det fik mig virkelig til at føle mig som en fiasko og magtesløs. Mine chefer var usikre på, hvordan de skulle håndtere situationen, og det gjorde det hele endnu mere overvældende.
Min nuværende chef gør sit bedste for at forstå min situation og har tilbudt pauser, men jeg er dårlig til at sige fra, når angstniveauet stiger. Jeg har haft endnu et anfald for nylig, og det har gjort mig bange for at gå på arbejde, da jeg er bekymret for, at det vil gentage sig.
Jeg er virkelig på spanden og ved ikke, hvordan jeg skal håndtere situationen. Jeg ønsker ikke, at min angst skal påvirke mit arbejde, men jeg føler mig magtesløs og overvældet. Har I nogle råd til, hvordan jeg kan håndtere min angst på arbejdspladsen og kommunikere bedre med mine chefer om mine behov?
På forhånd tak for jeres tid og hjælp.
Venlig hilsen,
Caia

GirlTalks svar
Kære Caia,
Hvor er du bare mega sej at skrive herind til mig. Du skal vide at det kræver mod og styrke, og det er lige præcis hvad du har! Det kan du være så stolt af.
Først og fremmest må du aldrig føle dig som en fiasko på grund af din angst. At du har snakket med din chef omkring din angst, er mega sejt. Det lyder til at din nye chef forstår din angst og prøver at finde en løsning til hvordan I kan få det til at fungere - men husk at det altid er okay at sige fra eller komme med en anden løsning, hvis det virker bedre for dig. Det kunne for eksempel være, at få fem minutters luft, så kroppen kan koble fra. Jeg er sikker på, at din chef vil gøre hvad han/hun kan for, at du har det bedst muligt på arbejdet - og samtidig gøre, at du føler dig tryg når du skal på arbejde.
Når du skriver at du oplever pres ved arbejdet bag kassen, kan jeg sagtens forstå dine tanker. Det kan være svært at skulle vænne sig til en ny butik og samtidig ekspedere kunder. Måske det kunne være en idé at snakke med din chef om, at få nogle blandede  arbejdsopgaver. Det kunne måske være rengøring, ordne ting på lageret eller noget helt tredje. Hvordan ville du have det med det? Jeg kan nemlig sagtens forstå, at arbejdet bag kassen kan være udfordrende, specielt i forhold til flytningen til den nye butik. Husk at det eneste du gør ved at finde på nye løsninger på arbejdet, er at passe på dig selv - og det er det aller vigtigste<3
I GirlTalk taler vi med mange piger, som oplever angst, og jeg ved hvor gennemgribende den kan være i ens liv. Jeg bliver derfor også nysgerrig på, om der mon er nogle derhjemme eller i din omgangskreds, som ved hvordan du har det? Angst er ofte et udtryk for eller et symptom på, at der er noget i ens liv som ikke fungerer, eller nogle gamle traumer der kan blive tricket. Er det mon noget du kan genkende hos dig selv?
Jeg tror på, at man kommer langt med at være nysgerrig på de følelser vi oplever. Så måske kunne det være en mulighed at undersøge den lidt? Man kan f.eks. stille nogle spørgsmål til følelsen, for at prøve at anskue den lidt på "afstand". Du kunne f.eks. spørge den "Hvor længe har den været der?", "Hvad bliver den tricket af?" og "Hvad mon den prøver at beskytte mig mod?". Du lyder super reflekteret og god til at mærke hvad der sker, så jeg er sikker på, at du kunne få noget ud af at prøve disse spørgsmål af.
Det er også vigtigt at huske på at angstfølelsen er en hel normal følelse, alle mennesker har - ellers havde vi ikke kunne overleve. Men så snart angsten udfolder sig i anfald og/eller sker i almindelige dagligdags kontekster, går den ud over den normale angst. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at tage din angst alvorligt, ved at undersøge den, enten med dig selv, eller måske på sigt men en professionel. Angst er så individuelt og kan opleves forskelligt, så det der virker på den ene, virker måske ikke på den anden. Så du skal finde din vej i gennem din angst <3
Jeg håber at du finder en løsning på dit arbejde, sammen med din chef, som fungerer bedst for dig. Du må aldrig tænke, at din angst gør dig til en fiasko - du er lige præcis som du skal være, og du skal bare finde lige præcis din måde til at håndtere de overvældende situationer på arbejdet. Bare dét at du har skrevet herind, er et kæmpe skridt i en god retning, hvor din angst forhåbentlig vil komme til at fylde mindre.
Husk at du altid kan skrive herind til GirlTalk på Chat eller SMS, hvis du har brug for det. Vi er her altid for dig! <3
Massere kram Karla<3