Emilia, 14 år
01. januar 0001
Er det okay at gå uden bh?
Jeg er overhodet ikke udviklet endnu. Jeg har først lige fået mens og den er vildt uregelmæssig. Jeg har ingen hofter og slet ingen bryster. Når jeg nu ikke har bryster overhodet så gider jeg jo ikke gå med bh og har tit heller ikke top på men bare en t-shirt over og ikke noget indenunder. Men jeg har jo brystvorter og selvom jeg ikke er udviklet så kan de altså godt reagere. Altså i skolen hvis jeg fryser eller hvis jeg tænker på noget frækt eller hvis jeg tumler med de andre piger så kan de godt blive sygt stive. Så kan det jo ses og så kan de andre piger godt finde på og drille mig og sige noget med, nå, man er nok liderlig i dag, og sådan noget. Det er pænt træls. Det er ellers dejlig frit at gå uden noget indenunder men er jeg virkleig nød til at tage bh på for at undgå drillerier?

GirlTalks svar
Kære Emilia,
Tusinde tak for dit gode brev og tusinde tak for din åbenhed<3
Du skriver, at du først lige har fået mens, og at du ikke har udviklet bryster endnu. Udviklingen af ens krop er aldrig noget, som man selv kan styre, og det kommer bare, når det kommer. Det er nemlig forskelligt fra person til person, hvordan ens krop ser ud, og hvornår den udvikler sig<3
Når jeg læser dit brev lyder det som om, at det er problemet med synlige brystvorter, der fylder for dig. Du skriver, at du synes det er rart, at gå uden top og BH, men at de andre driller dig med det. Jeg kan godt forstå, at du synes det er et svært dilemma at stå i - især når det er dine venner og klassekammerater, der driller dig med det. Jeg synes, at det er mega modigt, at du gør det, som du synes er det bedste for dig! Det skulle ikke undre mig, hvis nogle af de piger, der driller dig, egentlig også ville ønske, at de også turde at gå uden BH. For hvis vi skal være helt ærlige, så er BH jo ikke det mest behagelige i verden.
Du spørger, om du virkelig bliver nødt til at tage BH på for at undgå drillerierne. Til det vil jeg sige, at selvfølgelig skal du ikke tage BH på for at få dine venner til at stoppe med at drille. Jeg tænker på, om du har snakket med dem om dine følelser og tanker vedrørende det? Det er ikke altid, at ens venner forstår alvoren i drilleri, der for dem bare er "små, sjove bemærkninger". Tror du at de vil stoppe med det, hvis du sagde, at det gjorde dig utilpas og ked af det? Det kan godt være svært at fortælle nogen, at de har såret ens følelser eller gjort en usikker. Det er dog nødvendigt at være klar omkring sine grænser, fordi alle har forskellige grænser. Jeg tror nemlig ikke, at pigerne kommenterer på dine brystvorter for bevidst at gøre dig ked af det<3
En BH er lavet for at holde og give støtte til ens bryster. Du skriver selv, at du ikke har behov for at gå med top eller BH, og at du faktisk også føler dig bedst tilpas uden. Selv hvis du havde store bryster, ville det også være helt op til dig selv, om du ville have BH på eller ej.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget, og at du holder fast i det, som du føler er det bedste for dig. Tusinde tak fordi du skrev ind til os, og husk at du altid er velkommen til at skrive ind til os på chatten, hvis du har brug for det<3
Kæmpe GirlTalk kram herfra!