F, 14 år
11. februar 2024
Jeg er ked af det og mine forældre lytter ikke
Hej Girl talk
Jeg har i lang tid nu gået og været mega ked af det ( lidt over 1 år) begge mine forældre har været gået ned med stress og angst, det har ramt mig mega hårdt. Men i lang tid nu har jeg været mega ked af det, jeg har ikke haft noget overskud og jeg græder hele tiden. Jeg har endelig fortalt det til mine forældre om min klasselærer men der sker ligesom ikke noget, jeg har været til lægen og hun sagde st jeg skulle til psykolog, det ved mine forældre godt men de mener det er overdrevet og at det bsre er hormoner eller vinter depression. Men jeg ved at det er mere end det for det hår stået på i så lang tid. De bookede en tid hos headspace men det var ikke lige noget for mig, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre mere for jeg kan ikke det her mere og jeg vil bare forsvinde. Jeg åbnede om til dem efter lidt over et år og nu begynder jeg at skjule det igen for de er alligvel ligeglade ig tænker mere på min storesøster.
Hvad skal jeg gære for jeg, min læge og min lærer ved godt st jeg burde snakke med en psykolog men det gær mine forældre ikke og det er så frustrerende.
Jeg er heller ikke så meget i skole lige for tiden for det har jeg ikke overskud til og det er meget overvældende når jeg hele tiden er trist.

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit brev til GirlTalk! Hvor er det sejt, at du skriver herind og deler dine tanker. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en svær situation at stå i <3
Det lyder som om, at du gør rigtig mange gode ting, for at passe på dig selv. Det er super sejt, at du har taget kontakt til både din klasselærer og din egen læge. Det kan være rigtig svært at gå rundt med sine egne tanker, så det mega sejt, at du har taget dig mod til at snakke med andre om det. Jeg er ked af at høre, at du ikke føler, at dine forældre lytter, når du prøver at åbne op til dem. Det lyder virkelig hårdt, og jeg er ked af at høre, at du har lyst til at forsvinde ind i dig selv igen, for jeg er sikker på, at du har gjort det rigtige ved at prøve at åbne op.
Jeg kan godt forstå, at du ikke føler dig hørt af dine forældre. Men jeg synes, det lyder som om, at din lærer og din læge bakker op om dig, og det er vigtigt at huske. Forældre kan nogle gange have svært ved at indse, at deres børn har det svært, men det er super flot, at du har prøvet at snakke med dem om det. Du skal huske, at du kender dig selv bedst, og hvis du føler, at det kan hjælpe at snakke med en professionel om dine tanker, så er det helt sikkert en god idé.
Mine tanker går lidt på, hvordan dine forældre tog det, da du stoppede i Headspace? Om de kan forstå, at det ikke passede til dine behov? Jeg tænker også lidt på, om du kan snakke med din storesøster om, hvordan du har det og om hvordan du oplever at snakke med dine forældre? Det kan være rart måske at vende det med hende, da hun kender dine forældre og deres situation.
En anden mulighed er, at inddrage enten din læge eller lærer i en samtale med dine forældre. Så kunne personen støtte op om, at du har brug for noget hjælp og støtte fra dine forældre, og måske har de nemmere ved at lytte til dine behov, når det kommer fra en anden ude fra. Kunne det være en mulighed for dig?
Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget, og at det måske kan give dig lidt mod til at søge hjælpen, for det lyder som om, at du gør dig nogle gode tanker, så mit bedste råd til dig er at klø på, og blive ved med at fortælle dine forældre om, hvordan du har det. Du er mega sej <3
Du er altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks rådgivning, hvis du har behov for at skrive mere. Chatten er åben hver aften <3
Kærlige hilsner
Caroline