Mælkebøtte, 14 år
01. januar 0001
Jeg "hygger" med min bamse
Jeg har en kæmpestor bamse der sidder på min seng. Min storebror vandt den engang til mig i Tivoli. For noget tid siden sad jeg og delte hemmeligheder med en tæt veninde og jeg røbede overfor hende at det sker at jeg "hygger" med min bamse. Jeg synes det er rart at kunne dele hemmeligheder med en tæt veninde og jeg var glad for at få det fortalt til nogen så jeg ikke mere skulle gå alene med det. Men et stykke tid efter blev vi lidt uvenner og hun brød så vores aftale om hemligheder ved at fortælle det til en af de andre piger. Det er jo så gået videre og nu kalder de andre i klasse mig for teddy bear girl og alting. Og de griner helt vildt hvis vi møder noget med en bjørn eller noget i en tekst vi læser i skolen. Min veninde har fortrudt hun røbede det og har sagt undskyld men skaden er jo sket. Jeg synes det er megatræls at blive drillet men ved ikke om jeg skal gå til "modangreb" eller bare prøve at inorere det og vente på det går over. Hvad tænker i?

GirlTalks svar
Kære Mælkebøtte,
Tak for dit brev herind til GirlTalk! Hvor er det sejt, at du sætter ord på din situation. Jeg er glad for, at du deler det med mig <3
Ført vil jeg sige at der er mange måder man kan tilfredsstille sig selv på, og intet er mere rigtigt eller forkert end andre måder at gøre det på. Det er vidt forskelligt fra person til person, hvad man foretrækker, og hvad man kan lide <3
Det er derfor også helt naturligt, at man i overgangsfasen kan opleve skam eller ubehag ved dette og derfor holder det "hemmeligt", som du selv skriver. Dog er det samtidig vigtigt at understrege, at der er absolut intet i vejen med at "hygge" bamser eller andre objekter for nydelsens skyld, da mange mennesker gør dette eller har oplevet denne periode på et givent tidspunkt i deres liv, så du er langt fra den eneste, der gør det <3
Jeg kan godt forstå, at det må føles som et kæmpe svigt fra din venindes side, at hun fortalte din hemmelighed til nogle af de andre fra klassen - det er heller ikke i orden, selvom man er uvenner, og det kan du godt nævne overfor hende, hvis du har lyst til det.
Ligesom du er god til at sætte ord på dine følelser overfor mig, er jeg sikker på, at du også er i stand til det overfor din veninde ved at tage hende til side og fortælle hende, at det ikke har været okay - og det er også vigtigt at sætte grænser for folk, selvom man selvfølgelig holder af dem.
Jeg håber mit brev har fået dig til at tænke på situationen anderledes eller har givet stof til eftertanke. Jeg håber i hvert fald på det bedste for dig og for, at du ikke går og føler dig forkert <3
Hvis du har brug for at skrive yderligere, har vi også en chatrådgivning, hvor mine kolleger og jeg gerne vil lytte til, hvad du har på hjerte <3
Kæmpe knus
Mona