Nora, 14 år
01. januar 0001
Er jeg for tidligt ude?
Jeg har lige givet mit første bj og det var fuldbyrdet. Okay, det var ikke rigtig planlagt, men det skete bare og jeg synes det var det rigtige i situationen. Drengen har jo så ikke helt ku holde mund med det fordi han nok var lidt stolt og mine veninder har så på den måde fundet ud af hvad der er sket. De er ret negative over det hvad der har gjordt mig lidt ked af det. De synes det var for tidligt og det kun er noget man gør for at please drengen og de synes det var klamt det var fuldbyrdet. Men jeg synes jo også det var rart formig, jeg synes altså godt jeg ku mærke det og det var naturligt for mig at det blev fuldbyrdet (altså til det sidste). Så jeg var glad og lidt stolt men nu er jeg lidt ked af det fordi mine veninder reagere negativt. Syns i også jeg har været for tidligt ude?

GirlTalks svar
Kære Nora,
Tak for skrive ind og dele dine tanker <3
Jeg vil først og fremmest sige, at jeg synes at det er mega sejt af dig at skriver herind til os og deler dine tanker. Jeg vil derudover også sige at jeg førhen har skrevet med flere piger som har samme tanker om deres seksuelle debut - så du er helt sikkert ikke alene om at have dem, selvom det tit kan føles sådan<3
Ud fra din beskrivelse i brevet, kan jeg forstå at du har haft det godt med at give drengen et bj, selvom det ikke rigtig var planlagt. Og det er så godt at du kan mærke efter hvad du har lyst til!
Det er lidt dårlig stil af drengen at fortælle det videre uden I har snakket om at det skulle ud til andre. Og at dine veninder så har fundet ud af det fra andre må have været lidt mærkeligt for dig. Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når dine veninder reagerer negativt på, at du er 'så tidligt' ude. Jeg vil bare lige huske dig på, at det kun er en selv, som kan mærke hvornår man klar, og jeg syntes det er så sejt af dig at du har kunne mærke i situationen, at et bj til det blev fuldbyrdet var lige det for dig og drengen i den situation.
En vigtig pointe jeg lige vil sige er, at det ofte er i teenagealderen, at man føler sig forvirret om hvad der er normalt eller hvad der er unormalt. Men alle har de tanker, og mange af de piger som skriver ind har enten syntes, at de har været for tidligt ude eller har været alt for sent ude. Men der er ikke et tidspunkt som er mere forkert end andet, det er kun dig og den du er sammen med, som ved, hvad der er rigtigt <3
Lige for at svare på dit sidste spørgsmål lidt klarere, så syntes jeg ikke du har været for tidligt ude, hvis du har syntes det var det naturlige at gøre. Det er helt normalt, at blive lidt i tvivl, når man hører sine veninder have en anderledes holdning eller synspunkt på sin situation <3
Derudover kommer jeg til at tænke på om du har overvejet at snakke med dine veninderne om hvorfor de reagere så negativt på det? Jeg kan gætte på om de måske har haft en anderledes oplevelse med det, eller måske ikke har prøvet det? Det kan være at det kan give jer en god snak om det hele og måske finder de også ud af, at deres seksuelle grænser ikke nødvendigvis behøver at være de samme som dine.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt og at du kunne bruge det til noget i dine overvejelser omkring den situation du er havnet i. Ellers er du altid velkommen at skrive ind til os i rådgivningen og chatte hvis du vil vende situation igen. Du fortjener at være glad i dine oplevelser, og have det godt<3
Kærlig hilsner
Sophie <3