Nynne, 13 år
11. februar 2024
Hvordan snakker jeg om onani med mine veninder?
Hejj. Jeg er for nyligt begyndt at prøve mig frem med at onanere. Jeg er i en veninde gruppe på fire, og vil rigtig gerne kunne snakke med mine veninder om det, fordi at jeg altid føler mig lidt klam, eller forkert over det. Har rigtig meget brug for at vide at jeg ikke er den eneste der gør det, og har brug for nogen a spejle mig i. Men jeg tør simpelhen ikke snakke med dem om det, vi snakker åbent om alt andet, men jeg tror ikke at mine veninder er noget dertil endnu, og derfor tør jeg ikke at sige det, for tror at de andre kommer til at se anderledes på mig hvis jeg siger det. Hvad skal jeg gøre??
Knus Nynne

GirlTalks svar
Kære Nynne,
Tak for dit brev! Jeg vil forsøge at besvare dit brev efter bedste evne<3
Først og fremmest lyder det virkelig dejligt for dig, at du er begyndt at udforske din seksualitet. Og der er absolut ikke noget at være flov over ift. onani. Det er helt almindeligt - også for piger.
Jeg kan ikke sige om dine veninder også er begyndt at onanere, eller hvordan de vil reagere, hvis du fortæller dem, at du er begyndt. Men det er megasejt, hvis du tør bryde tabuet og tage snakken med dem. Selvom det er helt almindeligt at onanere, så kan det godt være, at nogle mennesker bliver lidt forbløffet eller generte over at skulle snakke om det. Uanset om de selv onanerer eller ej, så tænker jeg, at mange begynder at blive bevidste omkring deres lyster, seksualitet og generelt sex i puberteten, så idéen om onani ligger måske ikke så langt fra dine veninders tankerækker.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan være rart at snakke med sine veninder om onani, og vide at man ikke er alene. Nu ved jeg jo ikke, hvad du og dine veninder normalt snakker om, når I ses. Men du kunne evt. hvis snakken nogensinde drejer sig om sex, pubertet eller lignende, prøve at dreje samtalen hen mod onani. Altså hvis I i forvejen har en fortrolig samtale sammen, så er det måske nemmere at dele dine tanker. Du behøver heller ikke fortælle dem, at du er begyndt at onanere, hvis du synes det er  grænseoverskridende. Du kan måske bare prøve at snakke med dem om onani generelt. Et andet alternativ kunne være, at du åbner op over for én af dine veninder. Så er isen brudt, og det bliver måske nemmere at åbne op for de andre to?
Det kan jo være, at du åbner op for, at dine veninder også kan lufte deres tanker. Måske du endda inspirerer dem til at starte med at onanere, hvis de ikke gør det i forvejen. Det kan i hvert fald være mega befriende, at nogen tør starte en svær samtale. Uanset deres reaktion, hvis du fortæller dem det, så synes jeg, det er virkelig sejt, at du skriver herind. Jeg tror, der er mange piger, der kan spejle sig i din problemstilling<3
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og husk på at du altid må skrive ind til os i rådgivningen, den har åbent hver aften.
Kram fra
Linnea