Ukendt..., 12 år
01. januar 0001
Jeg har det rigtigt svært over at min far er alkoholiker
Hejsa girl talk
Jeg har det rigtigt svært pga min far er alkoholiker.
Min mor har også snakket mange gange med min far om at han skal stoppe med at drikke øl når han køre i bil med os "mig og min søster" og også stoppe med at ryge i bilen.
På et tidspunkt drak han alkohol fri øl i bilen men nu er han begyndt at drikke øl med alkohol i igen.
Og mine forældre er skilt fordi han hele tiden drak og nu har han fundet en kæreste der også er alkoholiker. De er så blevet forlovet og han ved ikke at mig og min søster ikke kan lide hende.
Fornyligt er min farfar også død og det har jeg og min familie så min fars side det også rigtigt svært med "Min farfar var også alkoholiker og han havde en sygdom".
Men jeg tror min far vil begynde at drikke endnu mere nu når min farfar er død fordi han er i sorg.
Meget af min familie på min fars side er alkoholiker og det har jeg det rigtigt svært med

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev herind til GirlTalk! Jeg er rigtig glad for, at du skriver herind og åbner dig op.  Det er rigtig sejt, at du sætter ord på din situation <3
Det lyder som om du har meget på din tallerken og mange tanker, der fylder. Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt at være i en familie, hvor far drikker, og det er noget som påvirker dig rigtig meget. Det er heller ikke okay hvis han drikker mens han kører bil, hverken for hans egen, jeres eller andres skyld, så måske skal din mor indover igen og stoppe ham i det.
Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om din mor ved hvordan du går og har det hjemme hos far? Er det noget du har fortalt hende? Måske kunne det være rart for jer begge at hun vidste det, så hun måske kan hjælpe dig og din søster på en måde, som fungerer for jer <3
Når du skriver at din far nok vil begynde at drikke mere, fordi han er i sorg over din farfar, så kan jeg godt forstå din bekymring. Folk der drikker meget alkohol, kan ofte bruge det som en måde at være i svære situationer eller følelser på - det er en måde for dem at overleve på, men om det er den bedste måde kan man selvfølgelig være uenig med.
Jeg tænker derfor på, om du har talt med din far omkring dine bekymringer om hans alkoholforbrug? Måske ved han slet ikke at det er et problem, og måske kan have brug for et "wake-up-call", så han kan blive klar over hvad det gør ved dig og din søster. Det er et enormt stort ansvar at ligge på dig, så derfor tænker jeg at det ville være godt at inddrage din mor, hvis det er muligt.
Børn skal ikke opdrage eller tage sig af sine forældre, og eftersom du er barnet derhjemme, så er det din mors og fars ansvar at sikre at du har det godt og trives. Hvis du synes det er svært at dele med dine forældre, så kan man altid tale med en lærer på skolen. De skal også sikre at eleverne har det godt, både på skolen og derhjemme. Kunne du have lyst til det?
Jeg får også lyst til at fortælle dig om TUBA, som er en anden rådgivning man kan skrive til. Her kan man skrive hvis man som barn oplever alkohol i hjemmet, og få god vejledning og råd til sin situation. Måske det kunne være rart for dig, at tale med nogen, som ved rigtig meget om hvad det vil sige at have en forælder der drikker. Du kan i hvert fald finde deres online rådgivning her <3
Her til sidst vil jeg bare sige, at jeg synes du er super sej! At du skriver herind og faktisk tager hånd om din situation er en kæmpe styrke, selvom jeg ville ønske at du ikke var nødt til det. Det kræver enormt meget mod at række ud efter hjælp, så det skal du have ros for at have gjort!
Du er også altid velkommen til at skrive ind til os, her kan vi også tale om dine bekymringer og tanker om det hele, eller noget helt andet hvis du har brug for det. Vores rådgivning er også gratis, og har åbent hver aften <3
Kæmpe GirlTalk kram herfra!